Als jij wij wordt


Rijdend over de A28 dwars door Drenthe, haal ik vele vrachtwagens in. In de meeste gevallen doe ik dat achteloos. Vrachtwagens zijn makkelijk te onderscheiden door hun grootte en dus kan zelfs ik daarop anticiperen. Zo kon ik vanochtend op tijd zien dat ik niet moest inhalen omdat een rode tankwagen uitgebreid ging inhalen. Dus gaspedaal loslaten en aansluiten in de rij achter het rode gevaarte. Doordat de snelheid eruit ging, kreeg ik de kans om op mijn gemak de oplegger te bekijken die ingehaald werd. In grote letters stond op de zijkant de naam van de firma Prénatal. Ik schaterde het uit in mijn eigen veilige cabine toen ik de tekst onder de wolkige letters van de babyzaak las: 'Als jij wij wordt'. De afbeelding ernaast maakte duidelijk dat het ging om de transformatie van vrouw naar moeder. En het klopt! Vrouwen die moeder worden praten ineens in de wij-vorm. 'Wij gingen een ommetje maken.' Terwijl het kind gewoon in de buggy lag te slapen en echt niet een ommetje rondkuierde. Of 'Wij gaan een slaapje doen.' Niks ervan: moeder gaat op internet chatten terwijl zij haar kindje huilend achterlaat in het kinderledikantje, wordt ie immers sterk van. Nee, Prénatal weet in de slogans de essentie van het moederschap precies te raken.
Deze babyketen is ook verantwoordelijk voor hét marketinginstrument voor beginnende moeders. Het is een verrassingspakket dat in de winkel klaarstaat voor net bevruchte vrouwen. Het is gevuld met allerlei baby-goodies. Bijvoorbeeld een speentje met de tekst 'I love mama' of proefzakjes vloeibaar voedsel (gepureerde worteltjes met fijngemalen shoarmareepjes in zoetzure saus), en veel, heel veel tegoedbonnetjes voor babyspullen in het plaatselijke filiaal. Via een slimme truc krijgt de keten de adresgegevens in handen: vriendinnen worden opgezet ('Verras je vriendin') om de aankomende moeders aan te geven bij de Prénatal. Omdat een nog net niet moeder op last van de VIva een groot vriendinnennetwerk heeft, is het bij elke vrouw wel raak. Er zit altijd een vriendin tussen die meent dat het invullen van de aanmeldbon een aardige geste is. Voor dames zonder vriendinnen is een aparte coupon ontwikkeld. Zo kan Prénatal bijna elke aanstaande mama bereiken. Met die gegevens kan een precisiemarketingbombardement worden opgestart. De penetratie van de verwachtingsmarkt.
Tot zover nog niets vreemds, gewoon slim. Je moet op de een of andere manier aan je klanten komen. Maar wat mij altijd tegen de borst stuitte was de naam die aan dit pakket gegeven werd: DE BLIJE DOOS….. Hoeveel inderdaad blije moeder in spee heb ik door de stad zien lopen met zo'n groen pakket met de tekst 'Blije Doos'? Sommige dames torsten er zelfs twee mee. De Blije Doos. Ik ben zelf nooit bevallen, maar van blije, … nee dat is plat om die woordspeling te maken. In ieder geval is Prénatal creatief in het bedenken van slogans en effectief in marketing. Zij zijn in staat om moeders te binden aan hun winkel. Het assortiment is zo opgezet dat je van alles kunt kopen, voor verschillende stadia van de kindertijd. Eenmaal binnen via de doos, blijf je vanzelf in de winkel terugkeren. Klantenbinding begint dus met de Blije Doos. En zo wordt vrouw-jij vanzelf lid van de klantenkring-wij. En argeloze inhalers op de A28 maar denken dat het gaat om de moeder-kind relatie. Terwijl het gaat om de klantenbinding.
De tankwagen had zijn moment op de linkerbaan gehad. Ik gaf een dot gas en liet de Als-jij-wij-wordt-truck achter me. In de verte doemde de afslag 27 op, ik verliet de snelweg, glimlachend om de fraaie wereld van direct-marketing.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.