Gloomy Thursday

Sneeuw, opnieuw sneeuw, houdt het dan nooit op?

Niet alleen weer sneeuw, maar ook een grijze lucht. Koude waterige dag. Niks-aan-weer. Nog voor ik de gordijnen opgetrokken had - om eerlijk te zijn: de gordijnen zijn nog steeds gesloten - wist ik al dat het niks zou worden vandaag. Het is buiten net als binnen in mij. Het lijf wil niet. Een zeurderige spiermassa trekt in mijn rug. Maar het ergste zit in mijn kop. Ik heb nergens zin in. De krant ligt onaangeroerd op tafel. Het Olympisch ontbijtjournaal ging langs mij heen. De broodjes door mijn lief gesmeerd heb ik werktuigelijk tot mij genomen. Het internet biedt geen vertier. Zonder enthousiasme heb ik een online spelletje gedaan. Verloren.

Nee, het is een droeve boel.

Een sombere dag is het, een dag die voorbij kruipt. Nerveus reageer ik op kleine dingetjes. Waar heb ik mijn portemonnee? Als ik hem niet snel kan vinden breekt het angstzweet mij uit. Ik zoek in mijn zakken, voel wel mijn sleutels. Dan zie ik onder het boek, dat mij maar niet te pakken krijgt, liggen wat ik zocht. Paniek om niks. Het hoofd bonkt. Al is de nachtrust goed geweest, kan ik zo in slaap vallen. Zijn het de medicijnen die bijwerkingen vertonen of is het iets anders?

Op zijn kussen ligt de hond. Hij dut heerlijk. Zijn bruine borstkasje beweegt langzaam. Af en toe maakt hij een beweging met zijn lichaam. Alsof hij in zijn dromen schrikt. Ondeugend kan hij zijn. Knagend aan snoeren en aan de krantenmand. Als hij door heeft dat ik kijk, gaat hij liggen en legt zijn kop op de grond. Hij weet dat het niet mag, maar ja, wat doe je als hond. Ik heb plichtmatig gespeeld met hem. Zijn tandjes zijn scherp. Als ik zijn kluif probeer af te pakken of als ik aan zijn trektouw trek, voel ik dat. Nu ligt hij aan mijn voeten en hikt.

Buiten is de temperatuur gestegen. Het dooit licht. De verse sneeuw verwordt tot een drassige grijze brij. Het zal snel verdwijnen, in plaats van sneeuw zal er regen vallen. Motregen, van die kleine druppels, net geen mist, maar ook geen fatsoenlijke waterval. Genoeg om nat te worden, teveel om het warm te houden.

Nee, het weer werkt niet mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.