Vandaag als zondag


Elke ochtend is het koud in huis. De thermostaat staat afgesteld op vroege vogels. Mijn gezinsleden vertrekken tussen half acht en acht uur naar school en werk, terwijl ik wat later uit bed kom. Om het mogelijk te maken de vaste weekprogrammering te doorkruisen heeft men de functie 'vandaag als zondag' ontwikkeld. Door een simpele druk op de knop kan ik weer beginnen aan een zondag. Het zondagsgevoel staat voor een lange lege lome dag. Zondag is in mijn geval zonder kerkbezoek. Vertier moet geheel uit mij zelf komen. Tot en met het ontbijt gaat het goed. Krantje erbij, kopje thee, lekker beleg en een kwispelend hondje in de mand. Maar dan. Dan moet de knop echt om. Voor ik het weet is het echt zondag. Een rustdag die zomaar verglijdt. Ineens kan het twaalf uur zijn en heb ik niets ondernomen. Ja, een beetje gegoogled op niets en niemendal. Maar dat is niet echt. Om mij te ontzondagen moet ik een een lijstje hebben. Things to do. Gisteren moest ik boodschappen doen en een afspraak met de dierenarts maken. Dat lijstje is gelukt. Gisteren was het geen zondag. Vandaag heb ik geen lijstje gemaakt. Ik ben duf en moe. Het leidt tot niets vandaag. Ik merk het en wil er iets aan doen, maar ik blijf steken in voornemens. Mijn mentale thermostaat slaat niet aan. Het lijkt alsof het knopje 'vandaag als zondag' voorgoed vast zit, hoe hard ik ook druk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.