Onder lotgenoten

Met tegenzin stapte ik in de auto. Al de hele ochtend overheerste een recalcitrante bui. Ik had overwogen om me te verstoppen, zo erg was het. Om half elf begon de bijeenkomst met lotgenoten. De patiëntenvereniging organiseerde een ochtend voor jonge lotgenoten. Jong betekent hier tot 55 jaar. Nog nooit had ik iemand met mijn ziekte van mijn eigen leeftijd ontmoet.

Natuurlijk ging ik toch.

Mijn onvolprezen vrouw reed ons door de regen naar Assen. In het ziekenhuis, dat leeg en verlaten was in het weekend, vonden wij snel de groep lotgenoten. De gastvrouwen heetten ons welkom. Koffie en cake. Maar eerst een rondje voorstellen. De groep telde zo'n vijftien personen. En viel uiteen in drie categorieën: patiënt, partner en hulpverlener. Van de lotgenoten was ik veruit de jongste. Van de partners ook.

Ik ging een gesprekje aan met de coördinatrice van mijn provincie. Al in de derde zin nodigde ze mij uit om actief te worden in de afdeling. Ik hield de boot netjes af. Op het programma stond een presentatie over sociale zekerheid. Ingewikkelde materie, maar ik bleek mijn huiswerk goed te hebben gemaakt. De boodschap van de maatschappelijk medewerkster luidde: wees je eigen casemanager. Bouw je eigen dossier op. Zorg voor een strategie om je recht te kunnen halen. Wat zeg ik wel? Wat houd ik achter? Hoe dik ik iets aan en welke voorbeelden moet ik gebruiken? Je moet balanceren tussen wat je wilt en wat je kunt. Kleur je eigen waarheid in. Kortom: wees een berekende burger.

Zo werkt de sociale zekerheid in ons land.

Ik keek om mij heen. De patiënten knikten. Ze knoopten de les goed in hun oren. Ondertussen kwam de mevrouw van de voetreflextherapie binnen. Geen idee wat dat inhield. Ik wilde het ook niet weten. Ik had mijn portie lotgenoten gehad. Ik fluisterde naar mijn vrouw dat we gingen. Samenzweerderig glimlachte ze en stond op. De beste hulpverleenster stapte samen met mij het ziekenhuis uit.

1 opmerking:

  1. Sounds like hell!
    Heel slim om t op een lopen te ztten met 's werlds beste hulpverleenster!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.