Plan je vrije tijd

Plannen van je tijd is belangrijk. Timemanagement is noodzakelijk. Agendavoering krijgt prioriteit. Datumprikkers worden belangrijke tools in werkzame leven.

Maar dan.

Ik sta nu buiten het arbeidsproces. En nu blijkt dat de agenda ook daar onmisbaar is. Mijn begeleidingsteam maakte mij dat duidelijk. Belangrijkste agenda-item: rust houden.

Vanaf morgen ga ik mijn tijd goed indelen. In een digitale agenda houd ik mijn leegte bij. In kleurrijke balkjes ga ik mijn activiteiten opnemen. Om het leuk te houden synchroniseer ik het mijn mobiel. Ik heb al een tijdje in Outlook zitten klooien. De dag moet opgebouwd worden rondom de rustmomenten. De activiteiten moeten niet te vermoeiend zijn qua duur. Beperkte taakjes in en om het huis.

Om vast te leggen of ik mij houd aan de planning, maak ik een overzicht van mijn agendadiscipline. In een fijn tabelletje ga ik noteren of de taak is uitgevoerd. Ik ga mijn eigen functioneren evalueren.

Ja, ik ben er maar druk mee, met rustig aan doen.

Stiekem wil ik dit natuurlijk niet en sta ik in de verweerstand. Hakken in het zand, je kent dat wel. Ik zin op sabotage. Ik kan zo’n agenda-opdracht natuurlijk geheel faken. Of gewoon niet doen. Onder het excuus dat ik me er maar niet toe kon zetten. O ja, ik weet het, het heeft met acceptatie te maken. Ik wil er niet aan omdat ik mijn ziekte niet heb aanvaard. Voor je het weet schrijf je verhalen onder de titel ‘Ik en mijn vriend de Ziekte’. Acceptatie en weerstand, vertel mij iets nieuws! Ik neem dit maar op als een agenda-item: tien minuten trauma-verwerping.

Ondertussen is de zaterdag ook al weer vergleden. Dat ging best makkelijk zo zonder agenda. Ik heb zelfs rust genomen.

Wie heeft er nog een suggestie voor een agenda-item? Geef je suggestie aan bij reacties.

1 opmerking:

  1. Time you enjoy wasting, was not wasted
    John Lennon (je weet wel)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.