Voldoening

De nacht is gevallen. Het huis verkeert in een diepe rust. De hond ligt te slapen. Ik waak. 's Nachts kan ik rustig schrijven. In de studeerkamer wacht ik op inspiratie. Af en toe surf ik wat op internet. Het is Pasen, de nieuwsmachine staat stil. Het leven moet overdacht worden. Lijden, dat hoort bij Pasen. Opofferen, liefst kruisgewijs. Mijn gedachten dwalen af. Sinds vorige week overpeins ik het begrip 'voldoening'. Iemand stelde de vraag wat voldoening geeft. Als ik ad rem geweest was, had ik geantwoord: sex. Maar daar paste niet in de setting. Toch is het een juist antwoord. Diverse mensen die ik dit vertelde, beaamde het. Voldoening kan dus bevrediging van lust zijn.

Toch moet er meer zijn dat voldoening kan bieden. Ik antwoordde dat ik een voldaan gevoel krijg als ik iets schep, als ik creatief ben geweest. Een mooi verhaal schrijven, bijvoorbeeld. In de zelfde adem noemde ik ook dat ik dan wel de waardering wil horen van een ander. Complimenten ontvangen vergroot de voldoening. Ook voldoening krijg ik als ik mij iets voorneem te doen en het dan netjes volgens plan uitvoer. Dat lukt me de laatste tijd minder goed. Onvoldaan beƫindig ik dan ook regelmatig mijn dagen. Ik moet leren dat ik ook met kleine dingen een voldaan gevoel kan krijgen. Zelfs met niets doen moet mij dat gaan lukken. Ik moet voldaan worden door mijn energie goed te verdelen.

Voldoening krijgen betekent tevreden zijn. Zo gesteld klinkt het minder ingewikkeld. Een boterham tevredenheid is zo gesmeerd. In een andere betekenis kom je op het betalen van schulden. Dat maakt het ingewikkelder. Hoe moet je dat regelen? Afronden, afmaken, het duidt op een voltooiing. Je moet je schuldenhuishoudboekje goed beheren om te weten wat je moet aflossen.

Een fraaie is ook vervulling. Dan zit je al snel op wensen. Die kunnen in vervulling gaan. Wensen, ik wou dat ik ze had. Ik zit in een situatie dat het wenselijke onmogelijk lijkt. Dus ook hier moet ik het doen met kleine dingen. Ik wens dat mijn gezin de rust die het nu kent, mag houden. Ik wens dat ik mijn lief kan blijven liefhebben. Ik wens dat ik mijn kinderen gelukkig zie worden. Als die wensen in vervulling mogen gaan, geeft mij dat voldoening.

Vanavond huppelde mijn dochter naast onze hond voor mij uit. Zij deed dit onbekommerd zo als meiden van tien dan kunnen. De hond kwispelde nadrukkelijk. Dat beeld wil ik vasthouden. Dit tafereel trekt mij door de nacht. Ik wens nog veel van dit soort momenten te mogen verzamelen. Voldoening schuilt in de kleine kieren van het grijze alledaagse leven. Als je goed kijkt, zul je ze kunnen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.