Vrouwtje Grijs in het theater

Wat kan ik toch een hekel hebben aan oudere mensen.

Gisteren naar een voorstelling geweest. Wij gingen op de een na achterste rij zitten. Op de hoek om lekker ruim te kunnen zitten. Dan weet je dat er mensen langs moeten schuiven. Part of the job. Wij zaten voor een stel grijsjes die al zuchtten voor wij konden neerploffen. 'Kun je het nog wel zien?' vroeg vrouwtje Grijs aan mannetje Grijs. Achter me hoorde ik gesnuif. Ik rekte me expres uit. Maakte me nog breder. Deed omstandig mijn jas uit. Grijs vrouwtje verschoof haar stoel.

Er kwamen nieuwe toeschouwers op zoek naar een plaatsje achter in de zaal. 'Je mag er langs als je die rugzak af doet. Ik wil hem niet in mijn gezicht!' snerpte vrouwtje Grijs. Het meisje dat met een rugzak (waarom dat nou moest was mij ook onduidelijk) binnenkwam beloofde hem af te doen. Gemopper steeg op achter mijn rug. Ook het verliefde stelletje dat met een biertje in de hand binnen kwam kreeg een hoofdschuddend ontvangst. Gelukkig had mijn vrouw een kriebelhoest. Ik stond op scherp. Eén opmerking over haar onderdrukte hoesten en ik….

Helaas hoefde ik niet in actie te komen. Liefje wist haar hoestoverlast tot een minimum te beperken. Bijna geluidloos hoestte zij. Met een flesje water spoelde ze de hoestprikkels weg. Stiekem hoopte ik op een hoestbui. Niet om haar, maar om te kijken wat de reactie van Stel Grijs zou zijn. Ik zou niet slaan, maar iets sissen of toebijten. Ik zinde op een scherpe reactie. Een uitspraak waarop alleen verdwijnen mogelijk zou zijn. Ik kon niets bedenken. Gelukkig hield mijn lief zich in. Het kwam niet tot een uitbarsting.

Nog voor het slotapplaus was het stel vertrokken. Als eerste stonden zij weer buiten. Ik vind eigenlijk dat ik ze had moeten aanspreken. Het stel verspreidde zoveel negatieve energie, dat moet toch eens iemand tegen ze zeggen? Die rol had ik graag op mij genomen. Jammer genoeg ben ik te verlegen om vreemden aan te spreken. De Grijsjes lopen dus nog gewoon vrij rond. Vrouwtje Grijs had een te moderne blauwe bril op en een te jonge haardracht. Watch them!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.