Mijn werkplek

Week na week had ik het bezoek aan mijn werkplek uitgesteld. Soms voelde ik mij te vermoeid om te gaan. Op andere tijdstippen kon ik geen afspraak met collega's maken, hun werk ging natuurlijk verder. Ook lukte het niet omdat ik medische afspraken had. Vandaag moest het dan maar gebeuren: op naar mijn werkplek.

In alle vroegte – en in een herfstachtige regenbui - stapte ik in de auto om de weg af te leggen die ik op mijn duimpje ken. Vlak bij huis stond ik al stil; door defecte verkeerslichten hoopte het verkeer zich op voor het knooppunt J. Geduldig wachtte ik af. Achter het stuur, filerijdend, luisterend naar het ochtendnieuws, is geen ramp. De in gele hesjes gehulde agenten regelden het verkeer op het knooppunt. Met arm- en handbewegingen dirigeerden zij de verkeerstromen. Gelukkig meldde de radio in de verkeersinfo mijn file. Niets zo erg als moeten staan in een niet officiĆ«le file. Nog gelukkiger was het dat ik vrij snel door de drukte heen kwam. Ik volgde de A-28 naar het zuiden van Drenthe, naar mijn werkplek.

Alsof de duivel ermee speelde, moest ik op mijn plaats van bestemming opnieuw filerijden. Dit maal stond er een kapotte vrachtwagen op de weg, die moest worden weggesleept. De sleepwagen, een stoere sleeptruck eigenlijk, stond achter mij en keerde met speels gemak om de kapotte wagen weg te slepen. Zo is het nooit saai op een weg die je al talloze malen hebt afgelegd. Toen ik eenmaal de opstopping voorbij was, kon ik tot aan mijn werkplek doorrijden. Ik vreesde nog even dat tegenover het Italiaanse restaurant waar heerlijk gekookt wordt, de graafwerkzaamheden nog steeds niet waren afgerond. Op de plaats waar maanden lang de weg in een modderpoel was veranderd, belemmerde nu niets een vrije doortocht. Zo kwam ik aan bij mijn werkplek.

Mijn werkplek is een kamer van ongeveer drie bij vier meter, althans zo voelt het. De deur stond half open; het licht brandde, had ik van de buitenkant gezien. Zo gaat dat met werkplekken. Binnen de kortste keren is je vaste werkplaats een flexplek geworden. Ik besloot de kamer de kamer te laten. Tegenover mijn kamer zag ik een collega achter haar bureau zitten. Na een hartelijke begroeting spraken wij over ziekte en werk. Er was veel gebeurd tijdens mijn afwezigheid. Tijd voor pauze. Koffie met gebak, ik liet het mij smaken. Op weg naar de koffie, zag ik hoe vol mijn postvakje zat. Ik zat dus nog in het systeem. Tijdens de pauze schudde ik veel handjes. Een warm bad is overdreven, maar het voelde wel goed. Het geklets aan de koffietafel had ik gemist. Koffie drinken in je eentje is toch anders. Tevreden keek ik rond. Hier en daar zag ik onbekende collega's, kennelijk net begonnen met hun baan. Sommige collega's liepen rond met nieuwe brillen of kapsels. Maar ik herkende ze nog wel.

Na de pauze liep ik naar mijn werkkamer. Niemand zat er. Ik scharrelde wat rond, zag dat het fotolijstje met mijn kids in een hoekje gezet was. Maar hun schilderijtjes stonden nog op hun vertrouwde plek. Ik zette de boeken recht en aarzelde om in mijn laatjes te kijken. Wat zou ik er vinden? Papieren neerslag van oude verantwoordelijkheden, beetje pijnlijk. Mijn blauwe arbostoel stond er uitnodigend bij. Even zitten, het voelde stiekem. De historische wandkaart en het hangertje voor het colbert hingen er nog altijd. De plantjes waren verdwenen. Kennelijk door de flexwerkers genegeerd. Verweesd stonden de lege bloempotjes op het bureau. Mijn huisriddertjes lagen treurig in een bakje. De papieren van de flexwerker lagen bij de computer. Tja, mijn werkplek lag er sneu bij.

Hoe treurig mijn werkkamer was, toch bleef ik vastbesloten. Binnenkort ben ik hier gewoon weer. Ik zie wal wat ik er ga doen, maar ik zal er weer leven in blazen.

Op weg naar huis in de auto voelde ik mijn vermoeidheid en dacht terug aan de vele terugritten die ik met prikkende ogen en pijn in mijn lijf had gereden. Ik stopte even op een parkeerplaats om wat te eten. Toen ik rond twee uur thuis kwam, wist ik dat ik een goed morgen had beleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.