Wildwood

Langs ons vakantiehuis lopen diverse zandpaden. Het pad dat leidt naar ons huisje ligt bezaaid met koeienstront; de hond is er dol op. Vanochtend was ik weer eens vroeg wakker en besloot de natuur in te trekken. Natuurlijk weet ik ook wel dat natuur in Nederland keurig is aangelegd, maar toch. De paden gaan wisselend door bossen en langs velden. Zonder kaart of andere oriëntatiemiddelen liep ik door het groen. De vogels, voor mij onherkenbaar aan hun geluid en al helemaal niet zichtbaar met mijn oogafwijkingen, zorgden voor stemmige achtergrondmuziek.

Na enige tijd liep ik over een keurig aangelegde laan, omzoomd door hoge sprankelend lichtgroene beuken. Zo ver ben ik al wel dat ik een beuk, eik en een kastanje kan onderscheiden. De laan kwam uit bij een landgoed, compleet met gracht. Ik kon niet rechtsaf, want dat was een privépad. Gehoorzaam als ik ben, koos ik voor het linkerpad. Zo kwam ik aan de achterkant van het landhuis. Leek het aan de voorzijde op een Frans manoir, aan de achterkant zag ik schuren als bij een boerderij. Mooi om te zien dat de oorsprong van het landhuis agrarisch is. Net als in Groningen de borgen opgepimpte boerderijen zijn. Of de landheer zelf de landerijen met zijn trekker omploegt vraag ik mij af, zeker nadat de geur van paardenmest zich vastzette in mijn neus. De schuren staan kennelijk vol paarden. Het linkerpad kwam uit bij een van de bijgebouwen. In de tuin was een gezellig zitje gemaakt, compleet met de onvermijdelijke vuurkorf en sfeerverhogende tuinlantarentjes. Op het erf reed een vrouw een kruiwagen vol mest weg. We groetten kort.

Ik vervolgde mijn weg. Om niet te ver uit de buurt van het huisje te geraken besloot ik bij het eerste pad links dat te nemen. Een kaarsrechte sloot verraadde de menselijke aanleg van het gebied. Allemaal leuk die natuur, het moet natuurlijk wel beheersbaar blijven. Halverwege het watertraject zorgde een schutje voor een klein watervalletje. Vlakbij zag ik twee bijna parallel lopende ijzeren balken over het water liggen. Kennelijk bedoeld als provisorische brug. Ik weerstond de aanvechting om er over heen te balanceren. Ook gecultiveerd water is nat. Het pad kwam uit bij een tweede bijgebouw. Dit boerderijtje droeg de naam 'Beekhoeve'. Waarschijnlijk verschool zich hier ergens een beek. Ik zag niets anders dan de kaarsrechte sloot. Dat moest hem blijkbaar zijn. Ook hier een vuurkorf en een zitje in de tuin. Aan de waslijn hing een groot kleed te drogen met een immens wit kruis erop. Ik keek nog eens goed en zag dat het behoorde tot een speelgoed fort. De kinderen van de Beekhoeve spelen zo te zien graag riddertje op dit landgoed.

Mijn natuurdoel had ik nog niet bereikt. Op een landgoed hoort natuurlijk wild te zijn. Ik liep over een bruggetje en liep langs de andere kant van over de sloot-beek. Het zandpad ging hier over in een smal platgetreden paadje door het veld. Het bracht mij bij een lange rij wilgen, althans ik zag geen eiken-, beuken- of kastanjeblaadjes, dus moeten het wel wilgen zijn. Hoe verder ik liep, hoe meer struiken er tussen de boompjes stonden. Op de grond zag ik twee groene patronen liggen, hagel neem ik aan. Hier zou ik dus wild kunnen tegenkomen. En ja hoor, plots zag ik op zo'n driehonderd meter van mij af, een hertje staan. Kop opzij gekeerd, in de vluchtstand. De wind stond in mijn richting, zodat het dier mij niet kon ruiken. Maar al snel had hij mij in de smiezen. Met krachtige sprongen verdween hij in het struikgewas. Ik strompelde verder over het ongelijke terrein. Ons huisje kon ik zien liggen. Ik bepaalde mijn koers. Als ik rechtdoor zou lopen, zou ik een tweede sloot over moeten, zag ik. Ik schatte de afstand, een sprong was mogelijk. Maar de steile waterrand weerhield mij ervan. Toen ik de sloot af keek op zoek naar een bruggetje of een dam, zag ik ineens het reetje, in gezelschap van een tweede. Geheel gelukkig staarde ik naar het wild. De oversteek was nadat de twee reeën gevlucht waren snel gemaakt.

Door het veld keerde ik terug naar mijn gezin, dat in het vakantiehuisje langzaam ontwaakte. Ik liet de hond uit, gaf hem eten. Vervolgens heb ik het ontbijt klaargezet en keek ik met voldoening terug op een vroege start van de dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.