Hardlopers hebben een streepje voor gekregen in Groningen


Op het asfalt staan strepen met een hardloop icoontje. Om de honderd meter is dit te zien. Heel de route rondom de grote vijver is zo bewerkt. Volg je alle lijnen op de weg dan kom je vanzelf bij het finishpunt dat ook de start is: een rondje van een kilometer. In het Stadspark is deze service aan hardlopend Groningen zomaar op straat komen te liggen. Ik zag het toen ik er langsfietste.
Ach.
Het bracht mij in een weemoedige stemming. De laatste tijd lukt het hardlopen niet echt meer, ja op de band bij de fysio kan ik tien minuten volmaken. Maar op de weg is het lang geleden dat ik de kilometers onder mijn Aescis wegtrapte. In mijn opbouwfase heb ik het traject dat er nu gestreept bij ligt, gebruikt als trainingsrondje. Ik had met mijn fietskilometerteller uitgemeten dat het rondje om de vijver bij benadering een kilometer was. Mijn eerste loop zou de Vier Mijl zijn, zo'n zesenhalve kilometer. Dat kwam dus neer op zes rondjes en de afstand tot mijn huis. Ik begon met een rondje waarbij ik om de dertig seconde wandelde. Na enige tijd lukte het mij zonder langzaam te lopen de vijver te ronden. Een doorbraak. Per week wist ik er een rondje bij te lopen. Ik liep drie tot vier keer in de week.
Op een gegeven moment kende ik de route zo goed dat ik blind de oneffenheden kon aangeven. Ik anticipeerde op de gaten in de weg, kende de hellinkjes en wist waar de ganzen op de weg plachten te gakken. Het liefst liep ik de ronde met een licht miezelbuitje. Zo een waarbij je niet weet of je nu nat bent van het zweet of van de regen. Helemaal gaaf vond ik het stukje onder de kastanjebomen door, over het grind, tussen het paviljoen en de vijver door. Prachtige herfstkleuren zag ik daar. Genieten van de cadans en het uithoudingsvermogen. Die Vier Mijl is prima gelukt. Bij de Stadsmarathon was mijn oefenrondje deels opgenomen. Ergens tussen de zestiende en zeventiende kilometer rende ik over mijn rondje. Dat stukje van de marathon ging prima, ik kon het dromen.
Vroeger werd er illegaal op de weg met een verfspuit hier en daar een streep gezet. De hardloopvereniging spoot zo markeringspunten. Die zijn nu officieel geworden. Vanavond zag ik vele hardlopers over de lijnen rennen. Ik passeerde op gepaste afstand. Morgen toch maar eens proberen of ik het rondje kan lopen, streep voor streep.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.