Het campagne-shirt

Je zou er maar zitten in het gebouw van de Tweede Kamer bij het lijsttrekkersdebat. Om in de Kamer gekozen te worden, moet je eerst door het vagevuur van de verkiezingscampagne heen ploeteren. Vanavond moet je dan met een partij-shirtje als klapvee fungeren. Witte polootjes met een groen logo voor D'66, een shirtje uit de Zeeman-collectie voor de VVD (oranje kan zo lelijk op textiel staan), of een rood jaren zeventig trainingsjasje met het PvdA-opschrift. Een PVV-man draagt een zwart t-shirt waarop een afbeelding van Willem van Oranje staat. Over misbruik van de geschiedenis gesproken. Alsof de PVV de vader des vaderlands in zijn geledingen heeft. Tot zover ik weet, had Willem geen waterstofperoxide onder zijn hoofdkapje. De kandidaten zitten tussen de jongste leden die de partij kon vinden, lekker frisse jongens en prettig gestylde meisjes. Alles erop gericht dat de politiek cool en levendig is. Pure image-building. Politiek leeft.

Ik volg het debat en kijk met een scheef oog op de laptop naar de tweets over het debat. Af en toe wordt er grappig gereageerd, echt inhoudelijk is het niet. Het is een moderne vorm van briefjes doorgeven tijdens de les. De briefjes zijn leuk om te krijgen, maar de inhoud is niet zo bijzonder zoals blijkt wanneer de meester de onderschepte briefjes voor de klas gaat voorlezen. Toch amusant. Diverse tweeteraars befoeien Ferry Mingelen die Rutte benoemd tot formateur en die Balkenende van vaagheid beticht. Oeps, onafhankelijke journalistiek? Zo ontstaat een hype. Zou Ferry onder zijn overhemd een shirtje met het hoofd van Cohen dragen?

Ach, mij maakt het niet uit. Ik ben geen zwevende kiezer, al begon ik bijna los te komen van mijn keuze. Femke Halsema kwam weer goed over. Duidelijk en rustig bracht zij haar standpunten voor het voetlicht. Zou ik op haar stemmen of moet ik strategisch voor de grootste partij kiezen? Een stem op Halsema biedt Rutte de ruimte. Tja, moderne tijden, lastige keuzes. Nu niet teveel meer kijken naar politiek op tv, anders weet ik het morgen niet meer in het stemhokje. Straks word ik nog omgespind.

Ondertussen is NOVA gestart met de Derde Helft. Politicologen analyseren het debat, zij mogen hun favoriete fragmenten tonen. De commentatoren laten met stukjes debat de aanvallen en de zwaktes van de lijsttrekkers zien. De vergelijking met voetbalanalytici dringt zich op. Nog even en zij gaan met digitale stiftjes op beeld aangeven hoe de politici hun kunstjes uitvoeren. Kijk, hier maakt Balkenende een veegbeweging en neemt hij met links een wijsvingerstandje in. Politiek als voetbal. Wanneer kunnen we de eerste politieke transfers verwachten? Wanneer wordt het politieke talent van de SP opgekocht door de PvdA? Welke partij heeft straks de beste jeugdopleiding? Tussen die t-shirt-dragers achter de lijsttrekkers zitten de leiders van morgen. Net als je bij voetbalwedstrijden tijdens de WK tussen de ballenjongens toekomstige Pélé's kan zien staan.

Morgen op tijd naar het stembureau; het is wel altijd een drempel om in een peuterspeelzaal met de naam De Smurf mijn democratische plicht te voldoen.

3 opmerkingen:

  1. Dag Albert-Jan,

    U heeft het mis. Ik ben die zogenaamde 'PVV-man'. Helaas voor u ga ik SGP stemmen. Leek me wel overduidelijk, had niet voor niets een oranje SGP-sjaal om mijn nek hangen.

    Hartelijke groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Albert-Jan Bosch,

    En jouw kritiek op Wilders is zeker dat hij vooroordelen heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Albert-Jan,
    Niet altijd op de lengte afgaan :), maar snap wel dat hij in het oog sprong.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.