Het zonneklepje

In de hitte van de verkiezingsstrijd is het hard werken voor de campagnemedewerkers van de politieke partijen. Vandaag kwam ik er één tegen. Met de hond liep ik door onze wijk. De zon scheen uitbundig, de buurt maakte zich op voor een zomeravond vol barbecue en prosecco. Ineens stond de hond stil alsof hij onraad rook. Vaak is het een poes of een onaangenaam geurtje. Al snel verloor hij zijn interesse in het onbekende. Enthousiast snuffelde hij verder op de groenstrook. Hij ging daarmee door en ik wachtte geduldig het moment af tot hij weer verder wilde gaan.

Op het voetpad kwam een keurig geklede man ons tegemoet. Hij droeg een weinig zomerse pantalon en een blauw geruit overhemd, de das ontbrak. Zijn leren schoenen blonken in het zonlicht. De man was te gekleed om gewoon in de buurt te wandelen. Hij had kennelijk last van de zon, getuige zijn zonneklep. Het was een kartonnen zonneklep, zo een die je krijgt toegeworpen uit de reclamekaravaan van de Tour de France. In zijn hand hield hij een stapel papieren. Ineens zag ik het: op zijn zonneklep stond het groene logo van het CDA. De man voerde campagne in een buitenwijk. Hij deed een foldertje in de brievenbus toen ik hem passeerde. Ik bereidde me voor op een gesprek. Elke stem is er immers een, zeker voor het CDA. Moest ik een folder weigeren? Ging ik in discussie met deze christendemocraat?

De folderaar knikte niet eens; hij liep zonder een woord voorbij. De volgende brievenbus was interessanter. Als kiezer voelde ik mij niet serieus genomen. Maar ja, misschien voelde de man hoe bijzonder zijn klepje detoneerde bij zijn kleding en zijn missie. Ik liep mijn hond achterna die de hoek al om was. Daar zag ik een donkerblauwe Volvo, niet de gebruikelijke V70 die wij hier als standaard gezinsauto hebben, maar een bescheiden v40. Op de achterbank lagen drie CDA-ballonnen, de warmte in de auto had er voor gezorgd dat ze al wat slap waren geworden. Thuis gekomen trof ik een folder van het CDA aan bij de post.

Nee, de swing bij het CDA is er duidelijk uit.

De barbecue en prosecco maakten de avond tot een succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.