Van een draadje en een gaatje


Ik ben vandaag in een ijzerenwarenzaak geweest. Op zoek naar een trekveer. In de nieuwe kast wilde ik via de achterkant een elektrische draad doortrekken. Doel was de stereo aan te kunnen sluiten. Probleem was dat de kast, ingericht en al, te strak in de hoek en tegen de achterwand stond. Dus klooien geblazen. Eerst geprobeerd de kabel rechtstandig naar beneden te persen. Hoop gehannes via de nauwe bovenkant van de kast. Tussen het plafond en de kast zit slechts tien centimeter ruimte. De truc met de kabel mislukte. Dan met een ijzerdraad, ook geen succes. De draad hoopte zich halverwege op. Nieuw idee: een met een kleine doch zware schroef verzwaard touwtje. Bleef ook haken. Uit pure frustraties smeet ik al het gereedschap in het kastje waar ik al een gaatje had geboord en beende boos weg.
Na het middagslaapje kreeg ik een ingeving. Een trekveer, dat smal, flexibel en stevig genoeg was om via het gaatje omhoog gebracht te worden, dat moest het zijn. Op de fiets naar de ijzerhandel. Heerlijk zo'n zaak waar alles per stuk is te krijgen. Geen mooi inrichting als bij de Gamma, maar open stellingen en heel veel rekken met laatjes. Kleine schroefjes en allerhande gereedschappen van goede kwaliteit hebben ze in het assortiment. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Het trekt dan ook van allerlei soorten publiek. Graag luister ik naar echte doe-het-zelf-klussers die hun klus-problemen bespreken met de mannen achter de toonbank. Dit meubel staat midden in de zaak en werkt als een soort stamtafel. Altijd bevolkt en altijd gaat er een gesprek over heen. De zaak heeft personeel dat je kan helpen. Ik kom er graag, maar vandaag kon men mij niet helpen. De trekveren waren uitverkocht en zouden bij de bestelling van komende week zitten. Ik beloofde dat ik terug zou komen, maar ik wist dat ik naar de Gamma zou gaan. Voelde een beetje stiekem, nou ja. Om mijn geweten af te kopen, kocht ik de rol ijzerdraad die sterk genoeg moest zijn om als alternatieve trekveer te dienen.
Bij de Gamma vond ik de trekveer van mijn dromen. Nog goedkoper ook. Snel naar huis, nu moest het toch lukken. Trekveer in het gaatje, opduwen, bijna vijf meter erin geduwd, geen resultaat. Het zwaardere ijzerdraad geprobeerd, helaas. Ik was ondertussen zwaar bezweet geraakt en had pijn in mijn armen van de onhandige houding. Ik berustte in mijn nederlaag. Had ik maar beter moeten nadenken voordat de kast geplaatst werd. Goed voorbereiden is niet mijn sterkste kluspunt.
Gelukkig had mijn lief een goed idee voor het probleem, oplossingsgericht als zij is. Ik stemde in met het plan om de versterker en de platenspeler in een apart kastje te plaatsen, kon het tv'tje er ook mooi bij staan. Goed idee, maar dan wel een zonder achterkantje. Ooit zal er muziek klinken in de studeerkamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.