Hoe een zeilboot ingehaald wordt

Ochtend aan het strand is ook mooi. De zon kwam net op toen ik aankwam. Er waren weinig mensen op het strand, wel vogels. Ze zaten op de kustlijn en op de houten palen. Toen ik dichterbij kwam om een foto te maken, vlogen ze op. Hier aan de kust komen de schepen vlak aan het strand. Met een beetje geluk kun je de bemanning aan het werk zien. Hoog verheven boven de golven varen ze langs. Majestueus is het woord, zeker toen een zeilschip passeerde. Het bootje viel weg tegen de massieve oranje carrier. Het schip oogde log en traag, toch voer het snel. Binnen de kortste keren was het gevaarte uit de zoeker van mijn camera verdwenen, de zeilboot dobberde er nog in.

Ik liep langs de vloedlijn en zocht naar aangespoelde voorwerpen. Slechts wat plastic dekseltjes en half vergane blikjes trof ik aan. Geen mooie opbrengst voor een potje jutten. De strandtent was nog gesloten, ook de strandhuisjes hadden de luikjes nog dicht. In de verte zag ik een stel hun hond uitlaten. Behalve het geronk van de vrachtschepen en het geruis van de bescheiden golfjes was het stil. Het werd eb, kleine stroompjes zeewater kronkelden over het zand. Langzaam was de zon opgeklommen. Over de rand van de duinen kwamen de eerste zonnestralen. Bij het strandpaviljoen bracht een vrachtwagen nieuwe voorraden. Er moet weer heel wat geconsumeerd worden. Ik kreeg er honger van.

Bij een klein supermarktje stond de deur al open. De personeelsleden waren druk in de weer om hun winkel in orde te brengen. Ik informeerde of ik al binnen kon komen. Dat kon. En zo kocht ik een broodje en een krantje. Terug bij ons trekkershutje zag ik de zon verder opkomen. Mijn gezin lag lekker te slapen. Hond P. maakte het meeste lawaai. Hij likte zich af en toe schoon, slobberde uit zijn drinkbak en draaide zich af en toe om. De rest van de slapers deed dat niet, die droomden lekker door. Ik las op het verandaatje over de formatie en nam de voetbaluitslagen tot mij. De FC had gelijkgespeeld, niet gek voor de nieuwe coach. De dag kan beginnen. Eerst maar eens een ontbijt maken voor de mijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.