Stoer doen op het strand

Aan het strand kun je natuurlijk stoer gaan vliegeren. Als je de vlieger niet bij je hebt, kun je uiteraard gaan beachvolleyballen. Ook kun je schelpen zoeken of een zandkasteel bouwen. Het liefst doe ik dat. Ik bouw dan graag een fort dat door de opkomende vloed wordt overspoeld. Mijn blauwdruk is simpel: een hoge berg in het midden, eventueel uitgehold, en er om heen een gracht. Gemiddeld maak ik een hoop zand met een meter doorsnede. Maar het was al eb toen ik arriveerde. Een zandkasteel zou dus per definitie droogstaan, en dat is niet stoer.

Het net drooggevallen stuk strand was lekker hard. Een ideale plek om een potje voetbal te spelen. Mijn zoon wil mij steeds poorten, dus ik kon mij dienstbaar opstellen. Hij wist mij meerdere keren te vernederen met lepe balletjes. Sommige trucjes wist ik te doorzien. Met harde hand greep ik dan in. Af en toe moest ik mij inhouden bij een charge. Omdat ik de vader ben, mag ik bepalen of het genoeg is. Genoeg gepanna'd, nu alleen een keer tikken, besliste ik autoritair.

Het kleine balletje ging van voet naar voet, van vader naar zoon en terug. Zo nu en dan raakten we de bal precies in het midden. Een mooie droge trap was dan hoorbaar. Stoer trapten we op het strand de bal in elkaars voeten. Het zand was dan wel hard, maar de bodem was niet egaal. De golfslag had een reliëf in het zand aangebracht. Toen ik een fraaie trap wilde geven, zwikte ik door mijn linkervoet. Een pijnscheut trok van teen naar enkel. Ik wilde doorspelen. Mijn zoon zag het en wilde stoppen. Niets daarvan, zei ik stoer. Ik beet de pijn weg. Het volgende balcontact gaf wederom een pijnlijk gevoel. Ik trapte met rechts en mijn gewicht plaatste ik op mijn linkervoet. Au. Niet stoer. Mijn zoon nam het initiatief en liep met de bal in zijn hand naar mij toe. Hij vroeg hoe het ging. Bezorgd keek hij er bij. We gingen terug naar onze handdoeken en keken naar de vrachtschepen die voorbij voeren.

In plaats van een pijnscheut, trok een golf van liefde door mij heen.

Stoer hoor, zo'n zorgzame zoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.