Tien angsten in de auto

Goed, mijn Lief is de vakantie-chauffeur. Sterker nog: zij is de grote organisatrice en aanjager. Vandaag stond een bezoek aan het strand op het programma. Een eind rijden, over de Franse Route National. In mijn bij-rijderstoel kweet ik mij van mijn vaste taken. Lichtpuntje was de i-pod, die ineens te ontvangen was op een lege FM-zender. Toch leuk als de techniek meewerkt. Tevreden over de muzikale omlijsting zakte ik weg in mijn stoel. Tijd om mijn angsten in de auto op een rijtje te zetten.

  1. Een wiel dat tijdens een inhaalmanoeuvre losraakt en voor de auto uitrolt. Lijkt onwaarschijnlijk, toch overkwam het een collega. Wel was zijn camper dat jaar nauwelijks door de APK gekomen.
  2. De bagagekoffer op het dak schiet los en alle bagage komt terecht op de tolweg. Angst is onterecht, we rijden al jaren met een dakkoffer. De eerste keer had ik er sjorbanden omheen bevestigd. De koffer bleef zitten. Sjorbanden waren in de eerste honderd kilometer al terechtgekomen op het achterliggende verkeer.
  3. De fiets op de fietsendrager trilt los met als gevolg dat de fiets kilometerslang achter de wagen meegesleept wordt. Kan echt gebeuren. Mijn zoon heeft ooit zijn opa geholpen met het vastmaken. Oma haar fiets lag later in de berm van de A1. Dus een reële angst.
  4. De creditcard komt niet uit het tolpoortje terwijl de slagboom wel opengaat en mijn Lief vol gas geeft. Angst voor verdwijnende of niet terugkerende pinpassen en VISA-cards heb ik bij elke niet bemande gleuf. Check altijd of er een noodtelefoonnummer op de automaat staat. Overigens heb ik altijd mijn pas teruggekregen, ben wel eens vergeten tweehonderd euro mee te nemen. Nam wel de pinpas mee.
  5. Ik tank loodvrij in mijn dieseltank. Doe dus altijd double-check. Weet ondertussen dat ik een gele tanktuit moet hebben. Verlang naar LPG-slangen en geklooi met banjonetten. Kreeg ooit in België de adapter er niet meer af. De combinatietang lag diep verborgen onder de vakantiebagage. Waarschijnlijk kreeg mijn Lief het onding er wel van af.
  6. In een scherpe bocht slaat het achterportier open en een van de kinderen valt naar buiten. In angsten gebeurt alles tegelijk. Driepuntsgordels worden genegeerd in deze angst.
  7. Ik lees de kaart, bepaal welke afslag wij moeten nemen en zeg het op het moment dat wij al lang en breed deze afslag hebben genomen. Deze angst komt dagelijks voor. Geen commentaar, heb er mee leren leven.
  8. De auto botst tegen een stilstaande wagen en de contactsleutel boort in mijn knieschijf. Is nog geen reden om in een Saab rond te gaan rijden, heeft sleutel hoog in dashboard geplaatst, ter hoogte van milt.
  9. Mijn autonachtmerrie is al jaren dat ik op de achterbank zit en ineens bemerk dat ik alleen in de rijdende auto zit. Ik moet over de voorstoelen kruipen om de wagen en mijzelf te redden. Lukt overigens altijd. Ben er handig in geworden.
  10. Ik lig met mijn benen op het dashboard en ineens zet de airbag zich in werking. Onwerkelijke angst, krijg benen toch niet boven het handschoenenkastje. Benen zitten overigens toch klem tussen cd-mappen en voorraadtas.

De angsten verlammen mij maar ten dele. Ik sla mij er doorheen, rem lekker mee en blijf blij als de I-pod werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.