9/11: Wilders lokt geweld en haat uit op Ground Zero


Het is vandaag elf september. Beladen datum. Misschien wel de enige historische gebeurtenis die alleen met een datum wordt opgeroepen. Niemand reageert op 10 mei, of 6 -8 als het over de Duitse inval in ons land gaat of de Amerikaanse atoombom op Japan. 9/11 is een merkwaardige naam. Twee getallen, als een rekensom, neutraal, zonder een woord te zeggen. Achter die getallen gaan duizenden doden schuil, die op gruwelijke wijze om het leven zijn gekomen.

9/11 zou zonder tv niet zo groot zijn geweest. Al die uren tv-uitzendingen over de aanslag leverden een enorm archief op. Ook de vele homevideo's vullen ondertussen het beeldarchief. Met dit materiaal is een documentaire gemaakt waarbij de ramp haast per seconde gevolgd kan worden. Vergelijk dat eens met een andere tv-ramp, de moord op Kennedy. Het filmpje dat Zapruder schoot is het enige bewegend beeld dat niet door de pers gemaakt is. Het is in kleur en duurt kort. Impact had het wel; het staat gegrift in het collectieve geheugen.

Net als met de moord op JFK weten mensen vaak nog waar ze waren toen zij het nieuws van 9/11 hoorden. Ik zat aan het eind van de dag in de trein terug naar huis. Halverwege stapten twee jongelui in. Uit hun gesprek leidde ik af dat een sportvliegtuigje tegen een wolkenkrabber gevolgen was in New York. Ik deed het af als een zoveelste opgeklopte newsstory. Rond half vijf arriveerde ik op de crèche waar ik mijn toen tweejarige dochter ging ophalen. Bij binnenkomst viel het me op dat er klassieke muziek gespeeld werd. Ik maakte een opmerking over de muziek, normaal hoorde je kinderdeuntjes of K3. Ik vroeg of ze dat vaker deden, vond het wel een leuk idee. Nee, zei de leidster (nooit juf zeggen) er is iets ergs gebeurd in Amerika en de radio zendt deze muziek uit. We proberen het bij te houden. Ik repte nog over het sportvliegtuigje. Al snel werd me duidelijk dat het ging om een passagiersvliegtuig.

Thuis gekomen met de kinderen, even naar de tv gekeken. Al snel uitgedaan om de tere kinderziel niet te belasten met de beelden. 's Avonds langdurig gekeken. En daar is ergens het collectieve besluit gevallen: dit is een historische gebeurtenis. Later die week op school, vroeg een jongen verbaasd of de aanslag in de geschiedenisboeken op school zouden komen. Ik zei dat ik het wel verwachtte, niet wetende wat de consequenties van de aanslag zouden zijn. Maar deze aanval op het economische hart van de VS zou blijvend een plek in de geschiedenis krijgen, niet alleen door het aantal slachtoffers, maar toch zeker door de immense media-aandacht.

Amerikanen weten hoe ze met hun historische drama's moeten omgaan. 9/11 wordt stevig aangezet en jaarlijks herdacht. Vandaag op Ground Zero de plechtigheden. Op de plaats waar onschuldige mensen zijn gedood, zal Geert Wilders een speech houden die de verdeeldheid zal aanwakkeren. Hij profiteert maximaal van de persaandacht die het toverwoord 9/11 oproept. Het is pathetisch dat een kleinburgerlijk mannetje uit een kissebissend poldertje wordt uitgenodigd om te spreken over de gevaren van de islam. Volgens mij heb je met al de beelden van 9/11 geen speech van Wilders nodig om te weten dat geradicaliseerde moslims gevaarlijk kunnen zijn. Het is het opentrappen van een heel open deur. Wilders is druk bezig met het vervolg van zijn verkiezingscampagne en doet dit door de herdenking van het drama te besmeuren met holle retoriek. Gelukkig hebben we vrijheid van meningsuiting en zullen zijn critici hem fel van repliek dienen. Hij zal op dit internationale podium misstaan, met zijn zure en overbekende riedeltjes. In steenkolen Engels zal hij Nederland verder voor schut zetten. En dat allemaal gecoverd door de media, die het breed zullen uitmeten in de huiskamer.

Maar wat Wilders ook doet, de impact van de beelden op 9/11 zal hij nooit bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.