De Muur in Groningen

Schreef ik gisteren over de val van de Muur, vond ik vandaag een mooi verhaal over een poging het gevoel van de muur in de stad Groningen op te roepen. Kijk maar eens op de blog van Graafwerk:

http://erikdegraaf.blogspot.com/2009/08/de-muur-van-berlijn-tot-groningen.html
Moest ik even laten zien.
Ik vind de foto fascinerend. Het stukje Groningen is mij zo bekend, ik loop er elke week wel een keer. De Grote Markt is het hart van de stad, de centrale verbindingsassen komen hier samen. Met een Muur zou het, net als destijds in Berlijn (en nu in de Gaza-strip) onmogelijk zijn de stad door te komen. De foto roept bij mij de beklemming op die ik ooit in Berlijn voelde toen ik voor de Muur stond. Straten die doodliepen op beton, metrostations die geen uitgangen meer hadden en bewaking. Het riep een onheilspellend gevoel op. Dat gevoel krijg ik als ik deze foto uit Groningen zie. Ik blijf er maar naar kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.