Onwillig Pinky


Flink oefenen is het motto als het gaat om gitaar spelen. Ik probeer het op allerlei manieren. Op internet kun je video's vinden van gitaristen die in detail uitleggen hoe een blueslick moet klinken. Exact wordt met de webcam getoond op welke positie welke vinger moet staan. Per snaar wordt dat aangeduid. Geduldig leggen professionele gitaristen uit hoe het stukje moet worden gespeeld. Als het heel langzaam gaat kan ik het net volgen. Weliswaar moet ik per noot de mediaplayer op pauze zetten, maar het lukt dan wel. Moeilijker wordt als het stuk in zijn geheel gespeeld moet worden. Na drie noten ben ik vaak vergeten wat de vierde ook al weer was. De snelheid is ook een probleem. Om van het ritme nog maar te zwijgen. Toch oefen ik flink door. En heel af en toe klinkt het zelfs ergens naar.
Wel krijg ik spontaan faalangst als ik de oefenmeester het woord 'pinky' hoor zeggen. Dat duidt dan op de vierde vinger van de linkerhand die in een spreidstand een verhoging van een akkoord of een uithaal moet verzorgen. En daar zit mijn probleem. Mijn 'pinky' is niet gespierd genoeg om voldoende kracht te zetten. Ik druk natuurlijk keurig achter het fretje. Al snel zwikt dan de pink. Het bovenste en het middelste vingerkootje komen scheef onder elkaar te staan, en het vingertopje glijdt van de snaar af. De toon vervormt, tot mijn grote frustratie.
Wat moet ik doen met mijn krachteloze pink? Moet ik speciale oefeningen doen? Natuurlijk speel ik toonladders op mijn snaren en vergeet daarbij de pink niet. Maar is dat genoeg? Moet ik als ik niet de gitaar bespeel de pinkvinger voorzien van een gewichtje en dat tien keer opheffen? Ook kan ik met mijn vingertoppen tegen de duim aantikken, opdat de soepelheid toeneemt. Of is het een verloren race? Verlies ik de macht over mijn handen, te beginnen in de linkerpink, waarna de rest volgt?
Een treurigmakende gedachte. Geheel passend bij de blues die ik vandaag probeerde te spelen. Het lukte niet, nu heb ik de blues op een andere manier te pakken. Of de blues mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.