Prinsjesdag in de mediatheek

Het is Prinsjesdag. Hoedjes en koetsjes. Ik kan vandaag alles volgen. Van rijtoer tot bordesscène, ik hoef niets te missen. Kijken en dan een stukje erover schrijven. Lang geleden, het was in 1979, keek ik met mijn klas 6 naar de uitzending van Prinsjesdag. Op de hele school was één tv-toestel. Wel een met kleuren en een afstandsbediening. Net als nu met de dvd-spelers en digiborden, wist de meester niet zo goed hoe om te gaan met al die knopjes. Het duurde dan ook even eer hij de tv aan de praat had gekregen. Omdat er maar één tv in de school was, stond het apparaat in een apart vertrek. Die ruimte werd de mediatheek genoemd. Ik zag alleen maar boeken, en een tv.

Ons klassikale bezoek aan de mediatheek was bijzonder, eigenlijk kwamen we alleen voor de gymnastiekles ons lokaal uit. Vandaar dat we achter de rug van de meester, die verwoede pogingen deed de kleuren-tv in te stellen, wat onrustig waren. We zaten met onze schriftjes klaar om alles te noteren wat ons opviel in de uitzending over de Gouden Koets en de Troonrede. Nog voor er maar een minuut gekeken was naar het bibberende beeld, werd meester witheet. Hij kwakte al zijn frustratie over die stomme tv en dat belachelijke idee van een mediatheek eruit. Woedend keek hij naar ons. Wij waren ineens stil. Behalve meisje W, de langste van de klas en voorzien van een bek als een scheermes. Natuurlijk zei ze nog iets. Meester bonjourde haar het lokaal uit.

Wij bleven achter in de mediatheek. Trouw noteerden we alles wat we zagen: koets, lakei, troon, prins, minister, Ridderzaal, vaandel. Na een uurtje kijken, gingen we terug naar onze klas met klassieke rijtjesopstelling. Meisje W. zat aan haar tafeltje, gebogen over haar schrift. Meester gaf ons nog een half uur voor het afronden van onze opstellen over Prinsjesdag. Hij vertelde er nog bij dat het geen boek hoefde te worden, een kantje was genoeg. Het beste verslag zou in de schoolkrant komen. Die aankondiging zorgde ik ervoor dat ik mijn uiterste best deed.

Twee weken later stond het verslag van meisje W. in de schoolkrant. In geuren en kleuren vertelde ze wat ze had gezien en geleerd over Prinsjesdag. Dat was heel veel. Onlangs zag ik meisje W. op Schoolbank.nl. Het schoot me toen ineens weer te binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.