John Lennon: Just Like Starting Over

John Lennon zou nu zeventig zijn geworden. Later dit jaar, in december, wordt zijn dertigste sterfdatum herdacht. De man is al langer dood dan hij beroemd is geweest. Ik was te laat geboren om de Beatles mee te hebben gemaakt. Toch hebben de songs van de Fab Four mijn muzikale interesse gekleurd. Vanaf mijn twaalfde, toen Lennon werd vermoord, heb ik bijna dagelijks wel een Beatles-nummer beluisterd. Ik hou van die muziek, al ben ik geen grote kenner. Op mijn ipod heb ik standaard enkele albums van ze staan.

Lennon mag ik ook graag horen. Lange tijd heb ik het verborgen gehouden, maar ik durf er nu wel voor uit te komen: ik houd van nummers van zijn laatste elpee Double Fantasy. Woman vind ik lekker mierzoet. Het lied gaat over zijn liefde voor zijn vrouw. Hij kan niet zonder haar. Herkenbaar. ‘I’m forever in your debt’ en ‘please remember my life is in your hands’ of ‘you understand the little child inside the man’, die woorden zijn universeel als het om liefde gaat. Het clipje toonde Lennon lopend met Yoko. Slenterend in herfstkleuren door het park. Lange haren en rond brilletje met donkere glazen.

Ook mooi is Watching the Wheels:

I'm just sitting here watching the wheels go round and round,
I really love to watch them roll,
No longer riding on the merry-go-round,
I just had to let it go

clip_image001Het vertelt over voortdobberen, niet meer deel uitmaken van de ratrace. Af en toe neurie ik het liedje. Geef je over aan het leven. Als het tegenzit in mijn leven denk ik aan  dit nummer.

Het openingsnummer van het album is ook van hoge kwaliteit: ‘Starting Over’. Het is een track die lekker voortdendert. Gewoon een lekker nummer.

_

Ypj3F6sw

Double Fantasy werd slecht ontvangen. Het was niet de Lennon die men had verwacht. De vuige rebelse rocker was voorgoed verleden tijd. Het leren jasje was verdwenen. De popmuzikant had zijn thema’s verlegd, was meer over zijn eigen leven gaan schrijven. En dat bestond uit vrouw en kind. John
Lennon had zich opnieuw uitgevonden. Het schot in december voor zijn huis in New York maakte een einde aan die nieuwe Lennon. Door de moord werd het album een succes. Erkenning is pas later gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.