Kerstversiering in de Vinex

oranje

Ik had kunnen weten. In de oranje WK-zomer trof ik in de tuinen en aan de huizen van mijn suburb oranje slingers en spandoeken aan. Ik verbaasde mij toen over de platvloersheid in een op het oog ontwikkelde woonwijk. Het zou wel door de acute WK-koorts komen. Iets dat kortstondig en tijdelijk moest zijn. De oranje versiering verdween na de verloren finale. Wat er met de wijk gebeurd zou zijn als de titel gewonnen was, wil ik niet weten. Het uiterlijk herstelde zich. De bedaagdheid keerde terug.

urinespoor

Maar nu is het bijna kerst. De sneeuw ligt op elke stoep. Gladheid heerst. Glibberend over de slecht schoongemaakte trottoirs sleept de hond mij door de wijk. Als hij stil staat om een urinespoor te keuren, kijk ik rond. Zeker tijdens de avondwandelingen doe ik dat graag: even gluren bij de buren. Hoe of het bankstel staat bij Mien en het buffet met plastic rozen, dat soort werk. De laatste dagen viel het mij op dat de kerstverlichting oprukte in de tuinen. De wansmaak komt wel heel dichtbij.

kitsch-lijst

In volgorde van de kitscherigheid:

· Een kerstboompje met kleine witgele elektrische lampjes.

· Een kerstboompje met rood, wit en blauwwitte elektrische lampjes die knipperen

· Blauwwitte gekleurde sneeuwvlokken van twintig centimeter doorsnede, zeven stuk aan het keukenraam.

· Een zeshoekige ster van lampjes met een diameter van een meter, in een tuin van zes meter diep.

· Langs de gehele dakgoot hangende lichtslinger met om de tien centimeter een naar beneden hangende lampjessliert.

· Twintig aan boomtakken hangende lichtslangetjes die blauwwit licht naar beneden laten stromen alsof het flitsjes zijn.

· Een verlichte arrenslee met jolige Kerstman op de veranda.

Zucht.

assimilatie

Ik loop er langs en vraag mij af waarom. Is het leuk voor de kinderen? Omdat de buren het ook doen?
Omdat het toevallig in het kerstpakket zat? Als poging te assimileren met prachtwijken? Om maar aan te tonen dat hier geen mensen van de Linkse Elite wonen (wij zijn heel gewoon hoor, kijk maar, wij hebben ook kerstverlichting)? Of gewoon omdat de wansmaak regeert?

oma’s kersttrapje

Gelukkig kwam ik op mijn tocht door het licht in de nacht een authentiek kersttrapje tegen. Je ziet ze wel eens op een rommelmarkt staan: zo’n boogje van dertig centimeter met een stuk of zeven elektrische kaarsjes erop, zoals je oma die had. Dat was ooit genoeg als ‘buitenverlichting’. Oubollig, dat zeker, maar ik heb er wat voor over om volgend jaar door een wijk te lopen met alleen kersttrapjes, al mag er hier en daar een papieren adventster tussenhangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.