Nabeschouwing blogjaar 2010

Wat was mijn favoriete bericht?

Scrollend door mijn blog-archief zie ik verschillende soorten stukken. Ik heb veel over mijn eigen ervaringen geschreven. Stukkies over wat ik zie of meemaak. Andere berichten gingen over de actualiteit. In het verkiezingsjaar heb ik de campagne en formatie van commentaar voorzien. De derde groep afleveringen waren gebaseerd op wat research. Het jasje van Van Speijk en het LSD-dorpje in Frankrijk waren daarvan voorbeelden. Ik zocht dit jaar naar een vorm en naar thema’s. Eigenlijk zoek ik nog steeds.

Welk bericht was mijn mislukking?

Soms schrijf je iets in de hoop dat je veel reacties los maakt. Ik schreef op 15-7 een stukje over een windhoos op een Nederlandse camping en hoe het journaal daar verslag van deed. In mijn bericht heb ik overdreven en de waarheid geweld aangedaan. Ik hoopte er veel lezers mee te krijgen, maar dat viel tegen.

Welke reactie vond ik het leukste?

Het is kinderachtig maar waar: elke reactie is leuk en maakt je blij. Het is een teken dat je stukjes gelezen worden en soms ook gewaardeerd. Van bekende mensen kreeg ik regelmatig een reactie. Soms ook van totaal onbekende. In de verkiezingstijd had ik iets geschreven over een toeschouwer bij een verkiezingsdebat dat op tv werd uitgezonden. De opmerking die ik maakte over het t-shirt van deze politieke fan bleek niet te kloppen (ik haalde de beeltenis van Willem van Oranje en Geert Wilders door elkaar). De eigenaar van het shirt reageerde op mijn blog.

Hoe stond het met de omvang van de stukjes?

Ik denk dat ik al snel te veel woorden gebruik. Mag wel wat indikken. Gemiddeld zo rond de 400-500 woorden, scherm is al snel vol. Het is de ruimte die ik kennelijk nodig heb. Ik wil het zo laten, maar mag wel ietsje minder. Zeker vergeleken met de eerste afleveringen.

Foto, hoe gebruikte ik afbeeldingen?

Ik heb in de zomer gewerkt met een cameraatje. Foto’s bij de stukjes. Rondom het WK heb ik zo oranje versieringen in de wijk vastgelegd. Ook heb ik een tijdje plaatjes gezocht bij de teksten. Het jasje van Van Speijk en Foute Journalistiek zijn daarvan voorbeelden. Achteraf gezien ogen die teksten leuker dan de lappen letters. Toch maar doen. Of ik het niveau haal van de foto-blog op NRC-Next is de vraag, kijk maar eens hoe mooi. http://www.nrcnext.nl/beeld/

Kopjes, wel of niet gebruiken?

Ik schrijf het liefst aan een stuk door. In alinea’s deel ik mijn teksten wel op, maar ik vergeet eigenlijk de wet van het internet: zorg voor snel te scannen artikeltjes. Kenmerken: duidelijke trefwoorden, brede opmaak, witregels en gebruik kopjes. Een leerpuntje lijkt me.

Labels, welke en zo?

Halverwege het jaar ontdekte ik het nut van labels. Ik voeg ze nu toe om makkelijker gevonden te kunnen worden. Mijn eigen naam en de titel van het blog alsmede de term blog komen het vaakst voor. Ook Groningen en politiek heb ik veel gebruikt. Het WK, geschiedenis en gezin scoren iets minder. Heel veel labels gebruikt ik maar een keer. Ik denk dat ik de labels nog beter kan inzetten.

Voornemens voor komend jaar

· Regelmaat erin houden, minimaal twee stukken per week

· Meer beeldmateriaal

· Onderwerpen scherper selecteren, meer in elkaars verlengde

· Tussenkopjes invoegen

· Niet meer dan vierhonderd woorden

· Meer ruimte op het scherm

· Geen sensatie trappen om op te vallen

1 opmerking:

  1. mooi op tijd met je goeie voornemens AJ!
    Carmen

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.