Winterbanden en zorgen

 

natte sporen

Het lijkt wel herfst, heb ik daar winterbanden voor gekocht? De wind waait om het huis. De deuren klapperen. Mijn vingertoppen voelen koud aan. De hond komt met kletsnatte poten binnen. Een spoor van hondenpootjes loopt door het hele huis. Hond P. tippelt heel wat af. Natte boel dus buiten. Maar het zou moeten sneeuwen. De temperatuur moet onder het nulpunt komen. Niet omdat ik hoop op een Elfstedentocht. Of wacht op ijsvrij. Nee, ik maak mij zorgen om mijn winterbanden.

wijsheid

In december namen mijn Lief en ik een wijs besluit. Na de glibberwinter die achter ons lag, hadden wij gezegd: dit nooit meer. Maar zoals dat gaat in een modern gezin: we vergaten het. Of beter, mijn Lief vergat het en ik probeerde er niet meer aan te denken. Want winterbanden zijn duur. In al mijn wijsheid had ik gedacht dat twee keer achter elkaar een strenge winter niet kon voorkomen. Dus winterbanden in een kwakkelwinter? No way, zonde van het geld. En toen begon het al in november te sneeuwen en te vriezen. Ineens kreeg ik het niet meer uit mijn hoofd. Voor een paar lullige euro’s je laten verongelukken op de snelweg? Of nog erger, thuis zijn en een telefoontje krijgen van de reddingsploeg met een verschrikkelijk bericht. ‘Tja, als uw wagen winterbanden had gehad, was het anders afgelopen.’

winterbanders

Vandaar dat wij sinds december bij de winterbanders horen. Weliswaar niet van de soort zonder siervelgen, maar we doen leuk mee. Pas dit jaar begrijp ik waarom er zoveel auto’s zonder siervelgen rondrijden. Moet ik het uitleggen? Of weet iedereen, en ben ik weer de laatste, hoe dat zit met winterbanden die met velg en al gemonteerd worden? Nou ja, ik ben nooit zo snel met dit soort dingen. Het kostte mij ook vijftien jaar om te snappen dat Hu Lang een Chinees was. Maar goed, winterbanden dus.

pole position

Angstvallig hield ik afgelopen week de thermometer in de auto in de gaten. Als grens noemde mijn garagist een graadje of zeven. Al dagen kom ik daar drie graden boven. Moet ik nu wisselen? De zomerbandjes liggen voor het grijpen in de schuur. Maar wat als de winter toch nog terugkomt? Moet ik dan weer terugwisselen? Of mag ik gewoon doorrijden? Ik had gedacht dat ik onbezorgd kon doorkarren met die winterbanden. Als een formule-één-coureur twijfel ik nu bij het starten van mijn auto aan mijn bandenkeuze.

Gelukkig heb ik op mijn eigen oprit altijd de pole-position.

1 opmerking:

  1. AJ, troost je: eind van de week weer nachtvorst.

    Joan

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.