Slagroommandarijntjestaart op een bedje van boerenkool

 

Recht op vakantie

Puberkinderen hebben recht op vakantie. Ook die van mij. Maar wat moeten ze in hemelsnaam doen met al die vrije tijd? Wat dacht je van een taart bakken? Of een cake? Voor de derde achtereenvolgende dag aten we vanavond bij de koffie iets zelf gemaakts. We hadden al appeltaart gehad, en cake, maar vandaag kwam een slagroommandarijntjestaart met amandelschaafsel en home-made krokante bodem ter tafel. Alle ingrediënten overgeschreven uit het grote taartenboek, waarin een normaal mens niet eens luchtig doorheen durft te bladeren. Zodra ik in het recept het woord ‘eigeel’ tegenkom, stop ik met lezen en grijp ik naar een pak kant-en-klaar, alleen-nog-water-toevoegen-cakemix. Maar ik ben gezegend met kinderen die hier een uitdaging in zien. Twee supermarkten bezocht mijn zoon om al zijn benodigdheden in te slaan.

Boren, schroeven en slagroom kloppen

Terwijl wij eigenlijk bezig moesten zijn met het boren van gaatjes en het ophangen van boekenplankjes in zijn kamer, ging hij een taart bakken en liet hij mij achter met mijn klopboormachine. Tijdens het boren en het schroeven, en natuurlijk opnieuw boren omdat het gat toch te veel naar rechts was komen te zitten, rook ik het bakproces helemaal op zolder. Toch maar even kijken. De chaos in de keuken leek enorm. Ik geef toe dat ik kribbig reageerde. Het ergste had hij opgeruimd en –gedweild voordat zijn moeder thuiskwam.

Op een bedje van boerenkool

Vanavond was het zover. Een bescheiden puntje leek ons voldoende. Het smaakte heerlijk, lekker zoet en tegelijk fris. Maar na drie happen herinnerde ik mij dat ik in de boodschappentas drie bekers slagroom had geteld. En geen daarvan stond meer in de koelkast. Die zaten in de taart. Of beter, in mijn maag. Op een bedje van boerenkool spreidde zich nu de slagroommandarijntjestaart met amandelschaafsel uit. We zijn nu drie uur verder en ik kan eindelijk weer vrij ademen.

Ben benieuwd waarmee hij morgen zijn derde vakantiedag gaat vullen.

1 opmerking:

  1. Haha, dat was duidelijk een ander recept dan dat van de mandarijntjestaart in het degelijke 'Haagse kookboek',dat mij altijd liet worstelen met te weinig slagroom (of roomvla zelfs!) voor een acceptabel resultaat.
    Maar misschien is het nu tijd om maar eens het grote saladeboek op tafel te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.