Forever young

Verjaren
Verjaren. Het klinkt als afbladeren, of als verval, of bedaren, het roept associaties op met vergaan. Door te verjaren word je een bejaarde of een oudevandage. Stil in een hoekje, niet meer van waarde. Het is makkelijk om dramatisch te doen over verjaren. Als kind heb je de wens om ouder te zijn dan je bent, en als het zover is, wil je weer terug naar jongere leeftijd. Forever Young, dat idee heerst. Maar wat houdt het in?

Alsof het vroeger zo leuk was. Waar wil je naar terug? Terug naar de onzekerheden van de pubertijd? Aarzelend je tijd door zien te komen. Puisten en piekharen. Zoeken naar woorden en houding. Of terug naar de tijd met jonge kinderen. Spontaan verschijnen de wallen weer onder de ogen en dreunt het slaapgebrek in je kop. Aarzelende stapjes achter buggy, de blik in de achteruitkijkspiegel gericht op de maxicosy op de achterbank. Nooit meer onbevangen de wereld in. Of terug naar de kindertijd. Buitenspelen zolang het licht is en het liefst langer. Poedelen in een badje in de tuin, bouwen met je lego-stenen. Onbezorgd, onbewust. Misschien terug naar die tijd.

Forever Young gaat over alles in de hand hebben, kansen creƫren en benutten. Geen belemmeringen voelen, doelgericht optreden. Zorg voor je eigen empowerment. Het is duidelijk dat ik niet kan terugverlangen naar die tijd. Nooit ben ik op die manier jong geweest. Altijd gedacht dat het nog gaat komen. Maar dan ben ik langzaam van terug gekomen. Het zal niet komen. Forever Young heeft er voor mij nooit ingezeten.

Nee, ik streef naar vroeg oud. Oud in de zin van wijs en welbespraakt, van een glas calvados en een goed boek, een houtkachel en fijn gezelschap. Het kan mij niet snel genoeg gebeuren. Laat het verjaren versneld over mij komen. Geen dwang om snel en flitsend te zijn. Maar alles mag bedaagd en vertraagd gebeuren. De stilte tussen twee zinnen blijft een stilte. Een wise crack of punch line is niet nodig, de komma heerst.

Zo bezien is verjaren best aantrekkelijk. Daarom kun je een verjaardag best vieren. Hij leve langzaam, heel langzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.