Gorgelende gootsteengeluiden

Onheilspellende geluiden klinken als er wordt doorgetrokken in ons huis. Met kracht uit onbekende bron borrelt het water omhoog in de gootsteen. Gorgelende waarschuwingen: hier zit iets niet goed. Natuurlijk heb ik onderzoek gedaan. Zwanenhalsjes open gemaakt, afvoerpijpjes losgedraaid, trekveren in het buizenstelsel geleid, dat soort werk. Eigenlijk allemaal zonder resultaat. De leidingen voelen van binnenuit vies, plakkerig, vettig aan. De restjes van onze heerlijke maaltijden ogen niet alleen onappetijtelijk, ze voelen slijmerig aan. De drab in het afvoerputje van de douche is ook al niet smakelijk. Goor is het woord dat van toepassing is.

Internetforums, nooit fora vreemd genoeg, heb ik bezocht. De discussies over ‘borrelende geluiden na doortrekken’ leerden mij dat het of om een bijna verstopping gaat, of om een gebrekkige ontluchter. Die verstopping stop ik ver weg, ergens op mijn favoriete plekje onder het zand, daar waar ik mijn kop graag verberg. Maar die ontluchter houdt mij op de been. Ik vermoed dat op het dak van ons huis de oplossing van alles zit. Daar moet een pijpje zitten die wellicht verstopt zit.Ik zal het nooit te weten komen, want het dak is voor mij een no-go-area. Straks grijp ik mis en lig ik achter het huis, op het terras. Dan ben ik helemaal ver van huis, dus beter van niet. Maar het kriebelt wel. Ik zou zo graag de man van de oplossingen zijn; was ik maar een klusheld.

Ik moet nu kiezen: of leren leven met opborrelend geluiden uit de wc-pot en in de keukengootsteen, of een rioolontstopdienst inschakelen. Het leven is vol van keuzes maken. Hier is er weer één.

1 opmerking:

  1. Nooit in de verleiding gekomen om een fikse fles van het allersmerigste milieu-onvriendelijke ontstoppingsspul uit de bouwmarkt in het riool te kieperen?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.