Zomertijd

Vannacht kwamen we later dan gewoon terug van een feestje. Het moet rond half twee zijn geweest dat we de oprit op reden. Ik besloot de hond uit te laten. Hond P. is een drukke snuffelaar, zelfs midden in de nacht. En soms gaat hij er bij zitten. Of liggen. Op de stoep, op het grasveld, op het fietspad of op een kruispunt. Zo ook vannacht.

Het duurde dus lang eer ik terugkwam. Het moment van de zomertijd was al verstreken. Eindelijk had ik de kans om bewust de klok op het afgesproken tijdstip vooruit te draaien. Volgens de afbeelding in de krant moet je om twee uur ’s nachts de grote wijzer verzetten. Maar op dat moment stond ik hond P. vriendelijk te vervloeken.

Normaal verzet ik de klok voor het naar bed gaan. Dit keer was ik moe, koud van het wandelen, gefrustreerd door het sjorren aan de hond, en na de feestelijke biertjes klaar met het waken. Snel het bed in. Voor de klok, de grote wijzer en de zomertijd had ik geen interesse meer.

Vroeg wakker, plassen, zon schijnt, geen kater. Het is nog vroeg, of niet? Is die klok nu wel aangepast? Terwijl ik de hond uitliet heeft mijn lief vannacht de klokken verzet. Kennelijk. Ik loop de tijdplekken in huis langs: klokje naast de keuken, klokje van de dvd-speler, klokje op de kast, klok in de studeerkamer, klok op de overloop, allemaal hetzelfde tijdstip. Maar hoe weet ik nou of dit de nieuwe tijd is? Mijn Lief wil ik niet storen, die slaapt nog lekker. De computer aanzetten? Die gaat immers automatisch op zomertijd. Mijn mobiel, die had ik gisteren bij me, en ja hoor die geeft een uur vroeger aan. OF later? Gaat die ook automatisch?

Kortom, ik kon geen klok meer zien. Laat de tijd de tijd, morgen zijn we wel weer gewend. In ieder geval was het vanavond heerlijk zonnig tot na het eten. De lente begint nu echt, met die zomertijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.