Lucas van Leyden

Het schrijven van schoolboeken is een heus project. De eerste stapjes op weg naar een nieuw boek zijn gezet. Mijn eindredacteur verwachtte vandaag mijn schrijfplan. Daarin moet ik aangeven welke onderwerpen ik ga behandelen. Onderdeel van dat plan is een illustratielijst. Mijn onderwerp is de zestiende eeuw: hervormers en ontdekkers, maar ook opstandelingen in Nederland en kunstuitspattingen in de renaissance. Ik heb veel afbeeldingen gezocht op internet en in mijn handboeken. In het hoofdstuk wil ik voorbeelden van de renaissancekunst opnemen. Toevallig loopt er in Leiden, in De Lakenhal, een tentoonstelling over Lucas van Leyden. Ik had uit de krant natuurlijk zijn religieuze schilderijen wel opgepikt, maar ik wist niet dat hij ook ‘wereldse’ taferelen heeft geschilderd. Het zijn bijna Jan Steen-achtige afbeeldingen: levensecht, een beetje stout en persoonlijk. Kijk maar naar de Kaartspelers en de Waarzegster.

Ik heb ze op mijn illustratielijst geplaatst. Als het met de rechten in orde komt zal mijn hoofdstuk verfraaid worden met een van deze afbeeldingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.