Is afscheid nemen een probleem?

Woensdag neem ik afscheid van mijn werk. Noodgedwongen stopt mijn arbeidzaam leven. Ik weet door de afgelopen periode wat het is om niet regulier te werken. Eerst wilde ik niets van een afscheid weten. Al die aandacht trok me niet. Later begreep ik de waarde van afscheid nemen. Het moment van stoppen moet gemarkeerd worden. Het is beter dan geruisloos verdwijnen van je werkplek.

Vandaar een heus afscheid. Met hapjes en drankjes. Uitnodiging. Handjes schudden, gasten en een praatje. Ik ben dol op speeches, ik heb de mijne al af. Foto’s en een gastenboek. Aan mijn genodigden heb ik de vraag gesteld per sms te reageren op de vraag: is afscheid nemen een probleem? De afgelopen dagen kreeg ik de eerste tekstberichten binnen. Mooie woorden, fijne citaten.

In mijn hoofd ben ik er flink mee bezig. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Wat staat me te wachten? Het is een verjaardagsgevoel: wie komt erop mijn feestje en wat zal ik krijgen? Toch is er ook de verdrietige kant. Ik heb er niet voor gekozen. Het is mij ook maar overkomen. Tussen die twee polen ga ik heen en weer.

Is afscheid nemen een probleem? Ik ben benieuwd welke reacties ik hier krijg op deze vraag. Laat het weten.

2 opmerkingen:

  1. Arjan&Marcel29 mei 2011 om 22:44

    Jaja t klinkt misschien een beetje als holle frases:
    maar we hebben er nog n paar;
    Afscheid nemen is een punt zetten.
    (alleen ben je soms nog niet klaar voor die punt...)
    Het is net als op vakantie: door verder te reizen, kom je weer bij nieuwe horizonten.
    Deze stond echter niet in de brochure.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet uit ervaring wat het is op deze manier afscheid te moeten nemen van je werk.
    Aan de ene kant de opluchting dat je eindelijk kunt toegeven aan de nukken van je lijf en aan de andere kant het gevoel dat je nog graag een paar jaar had meegedraaid. Geniet vooral van al die mensen die je gedag komen zeggen en van de lof die ze je ongetwijfeld zullen toezwaaien.
    Daarna kost het tijd om te wennen niet meer naar je werk te hoeven. Maar zodra je merkt dat het je goed doet is het klaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.