We moeten echt met elkaar praten 3

3

Als een jong hondje liep ik achter haar aan. De auto stond geparkeerd onder de olijfbomen. Venijnig tikten haar hakken op het trapje naar de marktplaats. Ik wist dat er zo dadelijk geloerd zou worden door de oude Griekse mannen die op het bankje voor de kerk hun vaste plekje hadden. En terecht. Ze droeg haar kortste rok en een hempje waarin haar borsten alle ruimte leken te hebben. Met elke stap spande ze haar kuitspieren. De vormen van haar billen wekten verlangens in mij op die ik sinds deze ochtend wel kon vergeten. Haar ogen gingen schuil achter haar grote zonnebril. Midden op het plein stond ze stil en keek om haar heen. Op mijn slippers volgde ik haar. Ook ik keek rond en hoopte dat ze het niet zou zien. Naast de oude mannen stonden wat afgereden auto's, onder andere een rode Datsun pick-up, die je meer zag rondrijden op het eiland.

'Okee, herken je het hier? Ben je hier geweest?'
'Nee, ik denk het niet. Maar laten we naar binnen gaan om wat informatie te krijgen.'
'Ik weet het beter. Jij gaat hier op het terras zitten en ik ga die vragen wel stellen.'
'Hmm, jij je zin.'

Ik vond het wel goed. De nacht was mij niet in de koude kleren gaan zitten. Een koud glas Mythos-bier zou er wel ingaan. De ober begreep mij en kwam snel terug met een halve liter. Daar zou ik het wel even mee volhouden. Vanaf mijn tafeltje zag ik hoe ze binnen aan de bar, half over de toog leunend, met de ober stond te kletsen. Ik wist waar de blik van de man op zou rusten. Ze wist prima hoe ze het vertrouwen van iemand moest winnen. Aan haar gebaren kon ik zien dat ze omslachtig uitlegde wat ze wilde weten. Met haar vrolijke lach en pretoogjes zou ze de man binnen no time ingepalmd hebben. Ze stak haar duim naar me op. Ik lachte zwakjes, wist niet precies wat ze bedoelde. De ober stond nu naast haar, wees naar buiten, en liep naar mij toe. Een tweede fles Mythos-bier belandde op mijn tafeltje. We grijnsden na elkaar.

'Alstieblieft,' zei hij en gebaarde met een handbeweging naar de fles. Altijd fijn als locals de moeite nemen om je in je eigen taal toe te spreken, 'Dankoewel,' zei hij onterecht toen hij terug naar het cafe liep. Ik tuurde in het donker van de kroeg, maar zag haar nergens meer staan. Waar was ze? Toilet? Of sprak ze iemand anders, dieper in de zaak?

Na mijn vierde fles, kon ik geen Mythos meer zeggen. Wel moest ik enorm nodig naar het toilet. De flessen die de ober mij zonder nadere bestelling had gebracht, stonden in een rijtje op het tafeltje. De kerkklok had een half uur weggetikt. Naast mij was een Engelse toerist komen zitten die in moeilijk verstaanbaar Engels tegen mij aan zat te kletsen. Ook bij hem telde ik vier flesjes. Toen ik terugkwam van het toilet en weer bij hem ging zitten schonk hij net weer in.
'There you go mate,' en hij proostte met de vijfde fles. Ik protesteerde maar zette het glas toch aan mijn lippen.
'Are you alone here?'
Ik vertelde dat ik met mijn vrouw hier was. Haar beschrijving ontlokte een duidelijke reactie bij hem.
'The brown hair chick with the long legs and high heels?'
Zo had ik mijn vrouw nooit bekeken. Ik vroeg of hij haar gezien had.
'You just missed her, she drove away in the red Datsun, with a beardy Greek.'

Hij wees in de richting van de kerk. Inderdaad de rode Datsun pickup stond er niet meer. Het vijfde biertje smaakte minder. De ober kwam om de flesjes op te ruimen. Toen ik mijn portemonnee vertelde hij dat de dame alles had betaald. Op de bar, zei hij, had ze bij het houten Mariabeeldje iets achtergelaten voor me. Ik liep naar binnen en zag tegen het houtsnijwerk een bierviltje staan. Geen woorden maar een tekening. Ik herkende een uurwerk en een auto. Onderaan had ze een zee getekend, in de golven een reddingsboei. Meer had ze niet achtergelaten.
'She left you?' De Engelsman was achter mij aangelopen en grijnsde. Ik keek over zijn schouder in de spiegel en zag mijn rode ogen. Te zat om te rijden. Ik kon maar beter wat uitrusten en afwachten.

1 opmerking:

  1. We checken je blog ongeveer elk uur in afwachting van deel 4 en 5...
    Geniet lekker verder daar -als dat nog lukt tenminste.
    Mrz+Ar

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.