KPN lekker dichtblij

Mijn internet-abonnement is heel oud en toe aan een upgrade. Gesurft naar de KPN-site en een snellere versie aangeschaft. Hoe snel dat internet ook wordt, het leveren duurde ouderwets lang. Bovendien gaat het in stukjes. Eerst een bevestinginsmail, toen een abonnementsoverzicht met de post, vervolgens een orderstatus online en toen eindelijk een pakketje met het modem en lekker veel snoertjes en stekkertjes. Ik kick op plug and play dus ik negeerde de duidelijk aangegeven datum van 4 juli. Pas dan loopt mijn oude contract af en kan ik genieten van de nieuwe snelheid op internet. Of toch eerder? Toen ik de kabeltjes op de juiste manier had bevestigd, kon ik contact maken met het net. Speedtest gaf aan dat ik sneller kon internetten dan eerder, maar nog niet op de beloofde topsnelheid. Op MijnKPN zag ik dat ik nu twee pakketten had. Dus maar eens bellen met KPN.

Een aardige dame stond mij te woord. Ze stelde zich keurig voor. Binnen een paar minuten had zij mij uitgelegd dat alles klopte, maar dat het nieuwe internettijdperk pas op 4 juli voor mij geopend zou zijn. Ik antwoordde dat ik dus geduld moest oefenen. ‘Ik had het niet beter kunnen uitdrukken,’ zei de KPN-dame. Om vervolgens te beginnen over een aanbieding van KPN voor digitale TV. Heel handig om dan alles in een te hebben. Wat daar handig aan is, bleef onduidelijk. Ik sloeg het aanbod af met de opmerking dat ik weinig TV keek en dus geen behoefte had aan dertig kanalen erbij. Toen ik hoorde dat er gratis een draadloos systeem gratis bij hoorde voor TV-ontvangst raakte ik toch geïnteresseerd; voor stekkers en snoertjes ben ik altijd in. ‘En kan ik daar een tweede toestel op aansluiten?’ De KPN-mevrouw reageerde scherp: ‘U kijkt weinig TV, maar heeft wel twee toestellen, ik word nu heel nieuwsgierig hoe dit zit met u.’ Ik stamelde wat over kinderen. Vrolijk lachte ze me uit. Ik verwachtte dat ze na haar schaterlach zou toeslaan met een spetterende KPN-aanbieding en dat ik weerloos zou staan.

Ik was ineens volledig op mijn hoede. ‘En heeft u nog iets anders in de aanbieding?’ vroeg ik snel om het initiatief terug te krijgen. Ik hoorde haar toetsenbord rammelen. Nee, de TV-aansluiting was het enige dat ze kon bieden. ‘Mooi, dan kan ik nu beginnen met geduldig wachten tot ik maandag snel internet heb,’ sloot ik het gesprek af. ‘Ik heb in ieder geval weer stof voor een stukje.’ Het werkte. Ze week af van haar script en vroeg wat ik zoal schreef. Na mijn uitleg herpakte ze zich. Geheel volgens protocol, sloot mijn KPN-dame af. De regels schrijven voor de klant met zijn naam aan te spreken. ‘Met wie heb ik ook al weer gesproken,’ vroeg ik ten slotte. Ze herhaalde haar naam en lachte gul. In haar lach verstond ik duidelijk het woord ‘blij’. Ik schaam me nu enorm om de flauwe toespeling waarmee afsloot: ik wenste haar een ‘blije middag’ toe. Sorry.

1 opmerking:

  1. Prachtig om dit te lezen. Hoe een ander het ervaar en voelt aan de andere kant van de telefoon. Geregeld word ik zelf minder netjes behandeld aan de telefoon, en dan denk ik: jij weet net als ik hoe het moet, doe dat dan, DE KLANT TE WOORD STAAN MET EEN LACH.
    Enne...mr.de schrijver, het was een prettig gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.