Elitaire Linkse Luiwammesen

In de afgelopen dagen trok er een stoet door Nederland naar Den Haag. De mars der beschaving heette deze betoging van kunstenaars tegen de bezuinigingen op cultuur. Als cultuurgenieter (consument in het moderne commerciële management jargon) heb ik in de afgelopen jaren genoten van prachtig toneel, schitterend jeugdtheater, ontroerende zangers, flitsende dansers, hilarisch over-the-top stukken, inspirerende luisterliedjes, verrassende locatietheatervoorstellingen, altijd leuke cabaretiers. Ik bezocht deze podiumkunsten in stadsschouwburgen, culturele centra, in voormalige kraakpanden, op straat, in het park en bij mensen thuis. De bezoeken hebben mijn levensgenot vergroot. De franje van het leven, maar ook een verdieping van het leven. Kunst doet er toe. Ik heb mijn kinderen opgevoed in het theaterbezoek en ben er trots op dat ik ze dat heb meegegeven.
Waar ik ook trots op ben is dat zij de andere kant van het theater kennen. Hoe hard ploeteren het is om een voorstelling te maken. Hoe moeilijke het is om als freelancer te proberen na de ene productie een volgende voorstelling aan je CV te plakken. Ze weten hoe lang de dagen van theatermakers kunnen zijn.
Ze begrijpen vanzelfsprekend de cri-de-coeur die ik in mijn mailbox aantrof:
Ik ben geschrokken van de publieke reacties die ik las op de site van de Telegraaf maar ook op die van de Volkskrant betreffende artikelen i.z. de bezuinigingen op kunst en cultuur in Nederland. Hierin worden kunstenaars (daar reken ik mij ook bij) uitgemaakt voor luie elite die enkel hun hand bij de staat ophouden en van verder geen nut zijn. Ook beangstigt mij het feit dat volgens onderzoek 71% van de Nederlandse bevolking deze maatregelen steunt. Misschien ten overvloede maar ik stuur je toch graag nog een mijns inziens helder en prikkelend weerwoord van Ramsey Nasr, Dichter des Vaderland, dat hij gisteren uitsprak tijdens de demonstratie op het Malieveld in Den Haag. NASR voor de toespraak.
 
Hopende dat het klimaat in Nederland niet verstart en verkilt, een goede groet van mijn kant,

Zegt het voort!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.