Pinkpop vanaf de bank

Pinkpop is op 3FM en Nederland 3. De stereo, aangesloten op de flatscreen, zorgt voor een aangename dreun in huis. De hond slaapt er gewoon door heen, op zijn vaste plekje op de bank. Het beeld kleurt roze van de petjes in het publiek. De mooiste meisjes worden door de regisseur opgepikt en in beeld gebracht. Stoere jongens worden als intermezzo geduld.

‘Ken je deze?’ vraagt mijn zoon bij elke band. Soms kan ik naar waarheid ja antwoorden. Go back to the Zoo en Kings of Leon zijn bekend, Tim Knol heb ik zelf gezien. De naam van Elbow doet geen bel klinken. Eliza Doolitle komt me vaag bekend voor. Simple Plan ken ik ook al niet, zoon stelt vast dat het nu wel ernstig is met mij.

Maar headliner Coldplay is een graag gehoorde gast hier ten huize. In de recap op maandagavond kregen we Violent Hill te zien. Sfeervol en machtige geluid , onder dreigende luchten en de heuvels van Zuid-Limburg, werden de sterren van de hemel gespeeld, en de nacht moest nog beginnen. Met ‘the Scientist’ barstte het publiek in samenzang uit, slechts begeleid door een eenvoudige piano. ‘Nobody said it was easy’, hoor ik naast mij op de bank brommen. Ik ben een sentimenteel oude man aan het worden, slik een brok weg, pink in mijn oog om traan op te vangen, en voel kippenvel opkomen.

Mijn gedachten dwalen af, naar toen er nog geen live-uitzendingen waren vanaf Landgraaf. Midden jaren tachtig, in alle vroegte met de bus uit het noorden naar het zuiden, om bandjes te zien in Limburg. Geleen, Baarlo en ook Landgraaf. Papa vertelt hoe sfeervol het was, maar niemand kent de bandjes van weleer. The Cure is vergeten, de Waterboys verdwenen, REM is nu golden oldie en Gé Reinders toert met blaaskapels door het land ( ik geef toe: ik heb hem gezien met Gruno Harmonie, en genoot). Vijftigduizend mensen en altijd lol, dat is Pinkpop, muziekje, biertje, blowtje en lekker gluren naar de buren. En natuurlijk op tijd naar voren voor de favoriete bands. John Hiatt en Elvis Costello en Iggy Pop, lang geleden. Sweet memories.

Nu zit ie nog op de bank, maar ik weet zeker dat ik op tv volgend jaar speur naar mijn zoon op het festivalterrein. Of is nog geen vijftien te jong? Vast niet.

1 opmerking:

  1. '..Elbow doet geen bel rinkelen' ?! We zullen je nog es een CD geven! Dachten vorig jaar kom op.. die zwager moet met zn Pinkpop Tijd mee.. en we gaven je n cd van Elbow en van the Fleet Foxes.. Vandaag had je de kans je zoon versteld te doen staan ..dat je met zn tijd was meegegaan.. Maar helaas.. de cd's liggen vast ergens te verstoffen. Tja.. aan je zwager hebt het niet gelege!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.