Treurniet in de nacht

Laat in de nacht, wakker en woelend in bed. Slapen wordt hem nu even niet. Zachtjes naar beneden. In de loop een joggingbroek meegenomen, samen met de fleece van de kapstok houd ik het wel warm. En ach, het is zomer, al waait een herfstwind om het huis. In de hal kom ik de hond tegen, die op weg is naar zijn slaapplek op de bank. Ik staar naar buiten. In de huizen van de buren is het donker. De straatlantaarn verlichten de weg voor niemand. Soms, als ik ’s nachts zo voor het keukenraam sta, zie ik de krantenjongen langsfietsen. Zwaaien heeft geen zin; geroutineerd werkt hij de postbussen af.

Voor kranten is het nu nog te vroeg. De laptop staat op tafel, naast de al klaargezette ontbijtspullen. Mail komt niet binnen. Ik open mijn tekstverwerker en begin dit stukje te schrijven. De stoel maakt geluid als ik hem verschuif. Om niemand te storen, pak ik de computer op en sluip ik naar de studeerkamer. Op het bankje, met een lampje in de andere hoek aan, typ ik verder. Als enige geluid hoor ik het tikken van de IKEA-klok. De wind is hier aan de achterkant van het huis bijna niet te merken.

De stilte van de nacht duurt ellenlang. Ik weiger mij te laten meeslepen in somberheid. Triestheid is voor later. Maar ik voel donkerte opkomen. Heb ik mij zelf niet teveel opgepept de laatste tijd? Ben ik in de valkuil van het zelfbedrog gestapt? Ik houd mij zelf voor dat het verlies van mijn oude leven nieuwe kansen heeft opgeleverd. Dat klopt wel degelijk. Maar stop ik mijn gedwongen afscheid niet teveel weg? Heb ik voldoende getreurd? Of is het mijn drang naar dramatiek die opspeelt? De nacht stelt lastige vragen. Antwoorden vinden in de duisternis is niet makkelijk.

Een stukje maken verlegt de aandacht gelukkig. Nog even en de vermoeidheid zal toeslaan. Zo meteen nog even de koelkast in, tijdje naar buiten staren en dan het bedje weer in. Ik geloof dat er nog lekkere kaas is. Dus niet langer treuren, fluister ik naar mezelf, afronden, opsturen en afsluiten. Eerst nog wat eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.