Tour de France met Luther en Calvijn

willem_oranjeDe Tour, ik kan er maar niet inkomen dit jaar. Ik probeer de stukjes in de krant te lezen. Met mijn zoon aanschouw ik de etappe op tv. Op internet surf ik langs de uitslagen. Veel namen van renners zeggen me niets meer. En ook de shirts herken ik nauwelijks. Op tv raak ik pas geïnteresseerd als er een mooie kerk of een krachtig kasteel in beeld komt. Of zoals laatst een fijne brug. Helikoptershots van het peloton beschouw ik als rijdende balletstromen. Kortom: ik let op het randgebeuren. De kern van het fietsen gaat aan mij voorbij.

Hetzelfde gebeurt mij bij schaatsen, jammer genoeg krijg je tijdens een tien kilometer geen kerktorens in de sneeuw te zien. Ook bij voetbal komt geen paleis in beeld. Sport is een bijzaak geworden. Ik kijk uit gewoonte, maar niet van harte.

De sporters zijn ook zo jong.

Nee, ik heb mij vandaag dan ook maar bezig gehouden met het zoeken naar een citaat van Luther. Ook Erasmus en Calvijn stonden op mijn google-lijstje. Voor alle duidelijkheid, ik schrijf een hoofdstuk voor een geschiedenismethode. Het gaat over de tijd van de Ontdekkers en Hervormers, vandaar. Andere hoofdpersonen in het hoofdstuk zijn Columbus, Karel V en Willem van Oranje. Van mijn hoofdredacteur moet ik meer Willem van Oranje erin verwerken. Na de niet echt succesvolle speurtocht naar Luther (in welk geschrift eist hij gehoorzaamheid aan de vorst, hoe slecht die ook is?), heb ik niet veel puf meer om ‘er meer Willem van Oranje’ in te stoppen.

Morgen met frisse moed maar weer verder gaan. Alhoewel, morgen komt de Tour enkele leuke beklimmingen tegen, levert mooie landschappen en uitzichten op. Boeiend om te bekijken. Wie weet is er nog wel een mooi stuwdam te zien. Dan moet Willem maar wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.