Een mug doodmeppen met je E-reader 17-8-2011

In onze vakantie lezen we veel. Standaard gaat er een kratje boeken mee. Dit jaar is er iets nieuws: de e-reader. Een mooi zwart etuitje, zo groot als een A5 bloknootje. Daarin zit het zilverenkleurige Sony apparaat. Thuis heb ik het ding volgeladen met e-books en luisterboeken. Via het touchscreen is de digitale boekenplank te benaderen. Met een sierlijk vingerveeg naar links blader je naar de volgende pagina, en andersom vegen weer terug. Al lezende vergeet ik steeds in welke richting ik ook al weer moest bladeren, zodat ik regelmatig een bladzijde herlees. Romans krijgen zo een diepere laag, als je bladzijdes in de verkeerde volgorde leest.

Ook interessant wordt een boek als die in je e-reader verkeerd op de pagina gezet wordt. Halverwege de bladzijde verschijnt dan het paginanummer, of nog sterker midden in een woord.Je leest dan ‘ger 45 echtelijke’. Het houd je bij de les moet je maar denken.

In het etuitje is een leuk led-lampje gemonteerd. ’s Nachts heb je geen moeite om door te lezen, jammer dat we niet meer in een tent liggen. Het gehuurde huisje, zonder zwembad en moordlustige huisarts, is inclusief bedlampjes, die dus alleen aangaan voor de muggenjacht. Dat is een nadeel van de e-reader: vuile zoemende muggen kun je er niet mee aanvallen, als je tenminste wilt doorlezen na de aanval.

In de eerste week van de vakantie zapte ik zo door mijn e-book. Nu heb ik het zwaardere analoge boek weer ter hand genomen. In een luie houding met een zwaargewicht in de hand in de schaduw. De e-reader heeft Mijn Lief in bezit genomen. Als is zij geen elektronica-liefhebster (haar nieuwe mobiel is al diverse malen de wacht aangezegd), ze is enthousiast. Ik vrees dat ik een tweede e-reader moet gaan zoeken.

Gelukkig is de stapel boeken in het kratje er nog. Genoeg te lezen op papier om de week door te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.