Nacht en ontij met een eekhoorn 19-8-2011

Het is weer eens zo’n nacht, zo’n nacht die abrupt eindigt terwijl het nog donker is. Staren naar het onzichtbare plafond, bril opzetten om de contouren en schaduwrandjes toch te kunnen waarnemen, daar was ik aanvankelijk mee bezig.

In een flits denk: eruit. Nu zit ik op de veranda en kijk uit over onze tuin en ons verdere uitzicht. De tuin is eigenlijk een gazon van ongeveer zeven bij zeven. Linksstaat een donkergroen metalen hek dat reikt tot de heup. Daarachter is een helling die begroeid is met bomen van verschillende afmetingen, soorten en leeftijden. Aan het eind van de tuin is anderhalve meter lager opnieuw een terras, waar tenten staan. Op de grens van de twee plekjes staan bomen. De een is een kastanje, van de andere vermoeden we dat het een nootachtige is. Wel weten we zeker dat op het terras onder het onze, een acacia staat; het licht groen-gele blad verfrist het uitzicht.

Ik hoor in de stilte die slapende mensen maken, natuurlijke geluiden. Als grondtoon is er het geraas van de rivier, die hier tientallen meters beneden flink doorstroomt. Een koe en een haan begroeten elkaar. Het heeft geregend vannacht, druppen petsen op het dak van het huisje en de auto. De druppels tikken onregelmatig voorbij. Nog meer vocht zie ik boven de vallei. Als de temperatuur oploopt, stijgt uit het groen een damp op. In vlagen hangt het boven de camping. Ondertussen is een vleermuis rondjes aan het trekken in onze voortuin. Hij schiet heen en weer tussen veranda en mogelijke notenboom.

Naast de mogelijke notenboom is er uitzicht op de bebost helling. Boven die rand is het licht aan het worden. Een wolk weerkaatst het roze uit het zonlicht. Rood-roze strepen lopen over de ochtendhemel. De zon laat zich nog niet zien, die is zich aan het uitrekken voor een nieuwe dag. Zo dadelijk zal de warmte beginnen. Tot die tijd kun je nog vogels horen tjilpen en zingen, helaas ken ik de geluiden niet bij de vogelsoorten dus deze gebeurtenis zal vervagen.

Als ik rookwolkjes toevoeg aan de ochtendmist en op de rand van de veranda zit, met mijn rug tegen een paal, hoor ik geritsel in de bosjes op de helling. Een eekhoorntje met imposante staart beklimt fluks een boomstam omlaag, scharrelt op de grond en schiet dan weer omhoog. Hij springt van tak naar tak, en verdwijnt in de diepte.

Met moeite kom ik omhoog, noteer ook dit ochtendgebeuren en check mijn accu, nog 65% over. Goed voor een uurtje laptop zonder netstroom. Ik kan dus nog even naar de receptie lopen en dit bericht plaatsen via de wifi. Als ik tenminste kan inloggen. Dan is de de ochtendmist ook in de tuin aangekomen. Het uitzicht wordt minder. Tijd om te posten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.