Hoe ik iemand op zijn bek ging slaan

Een film kan je inspireren. Of tot afschuw brengen. De film ‘Heineken, de ontvoering’ deed beide met mij. Niet dat ik iemand ga ontvoeren of afpersen. Dat lijkt me getuige de film teveel gedoe. Wat ook een hoop gedoe is, is een film kijken in een bioscoop. Ik haat het. Ooit was het rustig en vredig. Maar sinds het is toegestaan om te drinken en te snacken in de zaal is het gedaan met rustig kijken. Ik geef toe, ik heb M&M’s gegeten. De zak choconootjes is helemaal op geknaagd. Ik onderdruk de vreetneiging om handenvol in mijn mond te proppen en met veel geknars en gekraak de zoete nootjes te verpulveren. Ik geef dus het goed voorbeeld.

Na de pauze heb ik mij moeten inhouden. Ik had op het scherm al gezien hoe je moet reageren als je zakt voor je rijexamen (sla je examinator een bloedneus en stap uit) of hoe je omgaat met de vriendin van je partner in crime (gewoon afpakken). Grote bek, bluffen en geen angst kennen. Dus wat ga je doen als achter een uit de klei getrokken fucked up uit de Friese rimboe ontvluchte minkukel zijn Grolschbeugelfles met veel geplop opent? Sla hem zijn fles uit zijn klauwen. En wat doe je als hij net te luid zijn bierboeren ononderdrukt laat gaan? Dreigend achterover leunen en hem nog een keer goed waarschuwen. Dat is wat de toffe jongens in café De Hallen zouden doen. En toen ging ie popcorn eten, en niet zo’n beetje ook. Juist op het moment dat de film tot rust kwam, en zelfs gevoelig ging worden. Nou kun je met popcorn niet echt kraken. Maar onze onbehouwen Fries wist elke handvol popcorn met veel gesmak gepaard te laten gaan.

Ik ben te netjes en hoop dat het wel weer over zal gaan. Eén keer durfde ik over mijn schouder te kijken. In het donker zie je natuurlijk niets van een donkere afkeurend frons. Maar er iets over zeggen, ho maar. Nee, ik laat het gewoon gebeuren. Ik ben te netjes, ik durf het gewoon niet. Stiekem had ik hem graag aangepakt, lachend zijn bak popcorn door de zaal gegooid en een handvol M&M’s in zijn bier gemikt. Me verbijtend zat ik de film uit.

Overigens, wat moet je doen als je een bijna zeventig jarige mevrouw een zak mueslibolletjes ziet wegstoppen in haar tas en die vervolgens niet afrekent? Had ik vanmiddag de bakker moeten waarschuwen? Had ik de dame moeten laten voorgaan bij het afrekenen en vilein moeten zeggen dat deze mevrouw haar bolletjes alvast mag afrekenen? Ook toen bleef ik hangen in mijn observerende rol. Had ik moeten reageren of niet? Zegt u het maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.