Keuzestress omtrent een nieuwjaarswens

Ik word elk jaar zo rond eind december een beetje nerveus. Oud en Nieuw komt eraan. Keuzes moeten gemaakt worden. Naar een feest of gewoon thuis? Een film of een conference op tv? Hapjes of een diner? Oliebollen of gewoon chips? Champagne of appelbessenwijn? Een jasje of een slobbertrui?

Dat is niet het ergste. De echte keuzes zitten in het Gelukkig-Nieuwjaar-wensen en -kussen. Kus ik elke voorbijkomende buurvrouw of collega? Of hou ik me bij mijn eigen vrouw? Moet de man ook op de wang worden gezoend? En op welke leeftijd is een jong meisje wel of niet kusbaar? Twijfel al om. En er is een categorie dame die ik bij voorkeur niet zoen, maar ja het is Nieuwjaar, dus ja, ik doe het toch maar. Afgezien van kussen is het wensen ook een bezoeking. Ik wilt niet afgezaagd zijn. Een ‘Gelukkig Nieuwjaar’ is heel veel voorkomend, beetje makkelijk. ‘Veul heil en zeg’n’, is als import Groninger niet te doen. Een ‘Zalig’ Nieuwjaar, is katholiek. Walgelijk is de inwisselbare wens: ik-wens-je-toe-wat-je mij-ook-toewenst. Beter van niet. De ‘beste wensen’ te weids, voor je weet wens je iets dat je niet wenst. Uiteindelijk mompel ik maar iets van ‘insgelijks’. Terwijl ik weet dat dit het meest holle gelukswens is, de moeder van alle laffe wensen is.

De eerste twee weken van het nieuwe jaar, houd ik me bij voorkeur schuil. Sluip ik weg als ik mensen tegen kom. Ik veins verkoudheden, kweek een koortslip, als ik maar niet hoef te kussen en te wensen. Het is een verschrikkelijke keuzemoment, ik sta nu al stijf van de keuzestress. Nog een paar dagen en dan gebeurt het weer, het is onvermijdelijk. Ik moet een slogan bedenken, een gimmick om de kuswens uit te drukken. ‘Het beste’, met twee klapzoenen op elke wang? Of een gestrekte arm om elke kusser op afstand te houden en een knik ter beantwoording van de nieuwjaarswens?

Laat ik het maar houden op een goed jaar! Maak er iets moois van! Doe alles wat je doet met hart en ziel! Laat alles naar wens gaan! Wat ik ook wens, het komt uit een goed hart, moet je maar denken.

2 opmerkingen:

Laat hier je reactie op het bericht achter.