Top Honderd a Gogo

Lang geleden, ver voor het gedonder met de Top 2000 ontstond, diep in de vorige eeuw, maakte ik met een buurjongen elk jaar een Top Honderd Aller Tijden. Waarschijnlijk hadden we het idee gestolen van radio Veronica die zo’n lijst had. Ik geloof rondom Pinksteren dat hun lijst verscheen.

Geheel democratisch maakten wij ook zo’n overzicht. Onze kennis van de popmuziek was niet groot. We leenden de gegevens van de Veronica-lijst en mengden er onze eigen voorkeur doorheen. Dat waren dan nummers uit de afgelopen maanden. Dat aller-tijden moest dus met een korreltje zout genomen worden. Maar honderd platen zetten wij op een rij. Met de pen maakten we in een klein formaat multo-mapje de lijst. Handgeschreven, het moet ergens rond 1980 zijn geweest. Ik denk dat we Queen en Deep Purple hoog in de lijst plaatsten. Ook Boney M en Spargo verschenen in onze rangorde. We deden er niets mee, lieten het aan niemand zien. Het was just for the fun of it. Net zoals we middagen bezig konden zijn met het opstellen van plastic minisoldaatjes op zolder.

De multomapblaadjes zijn in de loop van de jaren verdwenen, tijdens verhuizingen of opruimwoedes. Heel misschien is er nog een stukje over, ergens tussen de kindertekeningen of schoolschriftjes. Wie weet staan The Windsurfers er ook in, of Freddy James of Pussycat. Misschien is het maar beter dat die papieren zijn verdwenen. Toch vind ik het wel stoer dat twee jongetjes van een jaar of elf, twaalf dagen in de weer waren om een lijst van popliedjes in een volgorde te plaatsen. Echte koehandel vond plaats. ‘Okee, als jij Cheaptrick erin wilt hebben dan vind ik dat ik de Boomtownrats er ook in horen.’ Waarop besloten werd om ze ergens in de veertig te plaatsen.

Ik moest vandaag ineens aan onze lijst denken toen ik op radio 2 en op 3FM een top 2000 voorbij hoorde komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.