Wat doen we met kerst dit jaar? Episode 1

 

Koud, het was koud buiten. De wind joeg over het plein, de regen sloeg in mijn gezicht. Het stukje naar de auto was maar een paar meter. Toch werd ik zeiknat. Mijn Lief opende de auto en samen tilden we de kerstboom in de bagageruimte. Dit jaar maar een niet al te grote, zo dachten we. In de auto rook het nu naar kerst. De boom geurde lekker. Ik had thuis de doosjes met ballen, slingers en kerstverlichting al uit het berghok gehaald. Konden we straks meteen de boom optuigen. Of beter, Mijn Lief kon zich daarmee bezig houden.

‘Waar wil je hem neerzetten?’

‘Naast de kast, schuiven we de planten even aan de kant.’

‘Kleine verhuizing, intern,’ poogde ik een grapje te maken. ‘Voor je het week staan we kasten en banken te verplaatsen.’

‘Dat zal wel meevallen.’ Ze concentreerde zich op het verkeer. De regen sloeg op de voorruit. De ruitenwisser kon het amper aan. De auto voor ons reed langzaam en de chauffeur gebruikte meer zijn rempedaal dan het gas. Voortdurend gloeiden de rode remlichten op.

‘Pas op, links, die knalt er tussen,’ ik riep het terwijl ik merkte dat Mijn Lief het al lang en breed opgelost had met een kleine draai aan het stuur. ‘Sorry, ik dacht dat je het niet gezien had.’

‘Ja, ja, ik let wel op, hoor. Dus eerst de kerstboom en dan nadenken over het kerstdiner.’

‘Okee, Tweede Kerstdag thuis, wanneer krijgen we te horen wie er komen?’

‘Niet, we zien het pas als ze binnenkomen.’ Ze grijnsde. Het leek haar een fantastisch experiment. In oktober had ze het idee gekregen. Met een vriendin werkte ze een paar avonden aan een website. Binnen een paar dagen liep het storm. Vanuit alle hoeken van het land kwamen reacties. In de database stonden kandidaten voor de Eerste en de Tweede Kerstdag klaar. De gasten werden automatisch aan een tafel gekoppeld. Drie dagen van te voren kregen de gasten een mailtje met een routebeschrijving en wat achtergrondinformatie. De gastheer en –dame kregen tegelijk een bericht hoeveel mensen kwamen eten en welke dieetwensen er bestonden. De site heette ‘Wat doen we met je ouders deze kerst?’ Een naam die ingewikkeld leek, maar goed opgepikt was. In de krant, op de radio en zelfs op TV kreeg de site aandacht. Na een dag was er een wachtlijst. In de interviews die Mijn Lief en haar vriendin gaven, ter promotie van hun plan vertelden zij wat er vorig jaar gebeurd was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.