Wat nou wateroverlast

Wat nou wateroverlast? Ik ben vanochtend op pad gegaan om naar het hoge water te kijken. Laarzen mee, fotocamera mee, Radio Noord aan en richting Ten Boer gereden. Gelukkig regende, deed de storm er nog een schepje bovenop en bleef de zon keurig verborgen achter grijze wolken. De radioreporter besprak de situatie ter plaatse. Dijkgraven en spuimeesters spraken sussende woorden. Miljoenen kubieke meters water waren de afgelopen nacht gespuid. Morgen kon, natuurlijk dan pas door de getijden begreep ik, er pas meer water afgevoerd worden. Helaas, het water op het Eemskanaal was met tientallen centimeters gedaald. Veel spectaculairs zou ik niet te zien krijgen.

In Ten Boer was het eerste teken van de evacuatie een ME-busje dat dwars op een brug geparkeerd stond. De ME-er dronk koffie in zijn cabine en hield ondertussen in de gaten dat er niemand de polder kon inrijden. De brug was geblokkeerd. In de verte lag Woltersum, verlaten op een paar boeren na. Er viel weinig te zien, een geëvacueerd gebied is dan wel leeg, maar dat valt verder niet op. Verderop in Ten Boer stond een lange rij veewagens geparkeerd. Hele veestapels waren hiermee weggevoerd. Kennelijk stonden de wagens klaar om de spijtoptanten alsnog te ontzetten. Naast het veewagenpark zag ik ME-busjes, Rode Kruis wagens en politieauto’s staan. Ik reed door, al overwoog ik nog wel om bij de sporthal te gaan kijken waar mensen uit het gebied opgevangen werden. Maar ik beheerste mij in mijn ramptoerisme.

Delfzijl, daarop had ik mijn wateroverlasthoop gevestigd. Spuiend gemaal, kolkend water, dat moest een leuke foto opleveren. Of anders de gesloten dijkdeuren, die het uit de hand gelopen havenstadje moesten beschermen tegen het wassende water. Of in ieder geval een ondergelopen haventerrein, met een of twee in het water achtergelaten auto’s. Niets, maar dan ook niets van te zien. Een gewone druilerige zaterdagochtend in Delfzijl, niet de moeite waard.

Zwaar teleurgesteld reed ik terug naar de Stad. Radio Noord deed zijn best met sfeerreportages. Soldaten werden geïnterviewd, nauwelijks in actie gekomen en dus weinig zeggende radio. Ik schakelde de radio uit. Langs het Damsterdiep reed ik naar huis. Ik kon geen water meer zien, laat staan zandzakken.

2 opmerkingen:

  1. Ben dichter bij huis gebleven: Onlanden. Zag zelfs een bijna droge sloot. Geen spectaculaire foto. Maar wel lekker uitgewaaid zo zwoegend op de fiets. Hoef je niet voor naar Delfzijl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gerri Eijkhof had het goed begrepen van de
    nuchtere Groningers. "t Kon minder"
    Maar Groningen staat weer op de kaart, toch?
    Het mediacircus had hoogtijdagen.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.