Het Van Bemmel College Aflevering 1: Het sollicitatiegesprek

Het Van Bemmel College is een feuilleton in vele delen over de belevenissen van de herintredendedocent Freek van het Huys op het Van Bemmel College. Vandaag deel 1: Freek komt op school voor een sollicitatiegesprek en maakt kennis met de conciƫrge.

Het was lang geleden dat ik op een schoolplein had gestaan. Over tien minuten begon mijn sollicitatiegesprek. Om de zenuwen te bedwingen, rookte ik op het plein een sigaretje.

‘Dat is niet de bedoeling meneer,’ zei een man in een blauw windjack en met stevige schoenen aan, ‘roken doen we hier niet.’ Ik doofde de peuk en gaf de man een hand.

‘Mijn naam is Freek van het Huys, ik kom voor een sollicitatiegesprek.’

‘Ah, ze hebben dus toch iemand kunnen vinden. Ik ben Johan, de conciĆ«rge, welkom.’

‘Ik moet die baan nog krijgen, eerst een gesprek,’ zei ik, verbaasd over het gemak waarmee Johan meende dat ik de uren geschiedenis zou krijgen. Het ging om een vervanging wegens ziekte.

‘Ja, het is altijd moeilijk iemand te krijgen voor een klein baantje en helemaal in het midden van het jaar,’ lichtte hij toe, ‘loop maar mee dan breng ik je naar de afdelingsdirecteur.’ We liepen door de gang langs verschillende lokalen. Door de raampjes naast de deuren zag ik klassen vol pubers. Wat waren ze groot, en met zo veel. Was het wel zo slim was om dit avontuur te beginnen? Ik had na mijn studie wat jaartjes lesgegeven. Daarna had ik allerlei banen gehad, zo ver mogelijk verwijderd van het onderwijs. Mijn laatste les stond mij in mijn geheugen gegrift. Sommige gebeurtenissen kun je niet vergeten.

‘Hier heb ik de kandidaat, moet ik nog wat koffie verversen?’ Johan gaf mij een duwtje. Achter de vergadertafel zaten de leden van de sollicitatiecommissie. Handen werden geschud en namen uitgesproken. Ik had de directeur al door de telefoon gesproken. Hartlief was een vijftiger, een kleine man met een te groot kleurloos colbert en een klein brilletje met vette glazen. Zijn collega Tuin was de sectievoorzitter. Jeugdige jeans en felgekleurd t-shirt, rode sneakers en een mobiele telefoon op tafel. Hartlief verontschuldigde zich: ‘Mevrouw Jansma kan helaas niet komen, haar oppas was ziek geworden en dus bleef ze thuis, ja het is wat al die part-time vrouwen.’ Ik knikte halfslachtig.

Ik ging zitten en ik wachtte op de eerste vraag. Waarom ik in hemelsnaam voor de klas wilde gaan staan? De vraag verraste me. Was het gek om een rentree te maken? Klonk hier geen afkeer van het lesgeven?

‘Ik vind het een uitdaging om kinderen iets te leren.’

‘Ja, een uitdaging is het zeker, of een mission impossible,’ Tuin grijnsde, ‘Man weet waar je aan begint.’

‘Het is niet makkelijk, Van het Huys, ik zie dat je er een flinke tijd tussen uit bent geweest, er is veel veranderd. Denk je dat je het kan? Dit is trouwens je rooster.’ Hartlief schoof het papier samen met een stapel schoolformulieren naar mij toe. Hij wachtte mijn antwoord niet af, wees me waar ik moest tekenen.

‘Willen jullie niets aan mij vragen? Mijn ervaring? Mijn pedagogische overtuiging? Mijn didactisch repertoire?’ Ik deed mijn best om mijn verbijstering te verbergen.

‘Nou, dat zit wel goed, toch? Nee, prima, maandag beginnen is geen probleem?’ Ik had een fantastisch verhaal voorbereid, maar de mannen toonden geen interesse. Nog nooit had ik zo’n sollicitatiegesprek gevoerd. Zonder ook maar een vraag van belang te stellen boden ze mij een baan aan. Ik vroeg me af ik blij moest zijn. Vertwijfeld nam ik de felicitaties in ontvangst.

Na een kwartier stond ik weer op het plein. Johan rookte een shaggie en ik vroeg hem of roken nou wel of niet mocht. Lachend antwoordde hij: ‘Onderwijsondersteunend personeel mag het wel. Overigens, ik heb je postvakje al klaar gemaakt, en je sleutel heb ik op mijn bureau liggen, ik dacht toen ik je zag, die komt wel binnen.’ Het leek of iedereen rekening gehouden had met mijn komst. Uit het lokaal op de eerste verdieping keek een puber verveeld naar buiten. Maandag, het vierde uur ging ik beginnen. Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.