Het Van Bemmel College Aflevering 7: Freek laat zich helpen

Het Van Bemmel College is een feuilleton in vele delen over de belevenissen van de herintredendedocent Freek van het Huys op het Van Bemmel College. Vandaag deel 7: Freek gaat op skivakantie en leert hoe je dat regelt.

.

‘Zo, geregeld,’ collega Buikinga van wiskunde, wreef zich in de handen, ‘en hij wenste me nog sterkte toe ook.’ Buikinga grinnikte en schudde zijn hoofd. ‘Nou als ik iets niet nodig heb is het wel sterkte. Deze jongen gaat als een speer, rechtstreeks de Alpen in, vlak voor de meute aan, rij ik vrijdag in alle vroegte naar de sneeuw! Ga jij nog skiën Freek?’

‘Huh, skiën, het wordt lente en het is mij te duur al die skipassen, skipakken en après-ski-pullen. Maar begrijp ik nou dat je buitengewoon verlof krijgt om eerder op vakantie te kunnen?’

‘Nou niet om op vakantie te gaan, maar ik moet even naar de dokter, afspraak kon niet anders dan vrijdag aanstaande. Nou ja zei ik in het ziekenhuis, doe maar, het kan niet wachten.’

‘Is het ernstig?’ Ik was benieuwd wat hij voor ziekte had.

‘Nou ik hoop het niet, zul je net zien heb ik alles voor elkaar, word ik ziek, nee er is niets aan de hand. Ik ben zo gezond dat ik niet eens een afspraak gemaakt heb. Met een beetje geluk sta ik vrijdagmiddag al op de piste, terwijl de rest nog moet komen. Ik moet alleen nog een truc bedenken om pas de maandag na de vakantie te kunnen terugkomen. Het appartement konden we voor niets nog een weekend extra gebruiken, nou dat moet je natuurlijk niet tegen mij zeggen. Heb jij nog een smoes die ik kan gebruiken om die maandag vrij te krijgen?’

‘Nou, bel gewoon ’s ochtends op dat je ziek bent?’ Het leek me de beste oplossing. ‘Voedselvergiftiging, komt veel voor bij vakantiegangers, ben je zo drie dagen mee bezig.

‘Nee, dat heb ik al drie keer gedaan, bij de vierde moet ik naar de arbo-arts, daar zit ik niet op te wachten, alhoewel, dan kan ik dat misschien combineren rond de meivakantie als ik naar dat huisje ga in Toscane. Als ik dan ga vliegen vanaf Weser, kan ik de donderdagvlucht nemen. Maar weet je geen betere truc?’

‘Overlijden dierbare oom in de tweede graad, of zijn die allemaal al op bij je?’

‘Nou, ik zit op het randje van het ongeloofwaardige.’

‘Vrouw met de ski-instructeur ervandoor?

‘Hmmm, dat is wel een leuke, kan ik zo drie dagen voor claimen. Van het Hek, prima plan. Ha, ik heb er zin in. Zo meteen nog even de skibox op het dak zetten en de lange latten ophalen, die net gewaxd zijn. Hé, heb jij wel eens geskied? Ik heb nog een plekje over in de auto en in dat appartement is een aparte slaapnis, waarom ga je niet mee?’

De sectordirecteur keek me verbaasd aan toen ik mijn buitengewoon verlof bij hem aanvroeg. Zuchtend noteerde hij me op een lange lijst. ‘Je bent de veertiende die verlof aanvraagt voor vrijdag. Ik heb haast geen docenten op die dag. Dat rooster wordt een gatenkaas. Nou ja, anders moet ik maar zelf wat steruren gaan geven. Dan ga ik zaterdag maar weg naar Zwitserland. Sterkte jongen, het is niet makkelijk zo’n afspraak. Weet je het wel zeker dat je die ingreep gaat doen? Een beslissing voor het leven hoor, en de hersteloperatie is uit het basispakket gehaald. Is je kinderwens dan nu al uitgedoofd?’ Ik knikte geestdriftig. ‘Goed jongen, jouw beslissing en die maandag na de vakantie moet je voor hercontrole naar de uroloog? Is genoteerd. Nou sterkte.’

Buikinga knipoogde toen ik hem in de grote pauze tegenkwam, hij stopte me nog een briefje toe. Ik schrok wel even toe ik het bedrag zag wat ik hem voor de reis en hotelkosten moest betalen. Nou ja, de lol kon gaan beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.