Het Van Bemmel College Aflevering 8: Freek demonstreert mee, en hoe

Het Van Bemmel College is een feuilleton in vele delen over de belevenissen van de herintredendedocent Freek van het Huys op het Van Bemmel College. Vandaag deel 8: Freek gaat naar Amsterdam om zijn stem te laten klinken tegen de bezuinigingen op onderwijs.

.

Alleen liep ik over het perron. Mijn protestbord leunde over mijn schouder. Ik vond de tekst kort maar krachtig: ‘300 MILJOEN IS NIET TE DOEN’ Ik volgde de route door Amsterd Zuid-Oost. Een agent knikte mij goedkeurend toe. Hij opende zijn uniformjasje en zei: ‘Ja, ja, goed bezig, ik ben ook in Aktie, voor betere salarissen, wat een tyfusbende, die regering hè?’ We wensten elkaar succes met onze protesten.

Ik was op tijd, nog voor de collega’s die met de schoolbus onderweg waren. We hadden afgesproken voor de McDonald’s, crisisfood in crisistijden. Iedereen van de locatie deed mee. Ineens waren de kampen, die ontstaan waren na het conflict met collega De Wit, verenigd. Kim, mijn vlam van Aardrijkskunde, had iedereen opgeroepen met een gloedvol betoog. Tijdens de koffiepauze had ze het woord genomen en vol vuur verteld over haar dyslexie en aandachtsstoringen. Uit eigen ervaring vertelde ze hoe ze door een speciaal begeleidingsteam op haar middelbare school was geholpen met haar leerproblemen. ‘Zonder hulp van meester Kees en juffrouw Anja, had ik nooit mijn diploma kunnen halen. Ik haalde letters door elkaar, kon woordjes van de talen niet uit mijn kop leren. Maar door de individuele aandacht is het me gelukt, en natuurlijk door mijn vrouwelijke aantrekkingskracht tijdens de mondelinge tentamens.’ De mannelijke collega’s grinnikten, terwijl Kim haar AOB-shirt wat strakker trok. ‘Dus om mijn opvolgers in de lesbankjes te steunen, vraag ik jullie allemaal te staken en naar de landelijke manifestatie te komen. Er is vervoer, en broodjes zijn geregeld. Bovendien houden we in de bus na afloop het verjaardagsfeestje voor collega Freek, die op 6 maart jarig is. Wie is de eerste op mijn lijstje?’ Ze liep met haar inschrijfformulieren langs de tafels. Iedereen tekende.

Ik had die dag ervoor een nascholing in Rotterdam (‘Streetwise lesgeven voor de bovenbouw’), vandaar dat ik apart reisde. Terwijl ik richting de McDonald’s liep, hoorde ik ineens een brallerige stem: ‘He, jij bent vast een docent in Aktie?’ Ik staarde in een camera, en voelde aan de roze microfoon die onder mijn neus hing.

‘Kun jij goed spellen, nou spel dan eens DYSLEXIE?’ De jongeman in ruitjescolbert en met wollen sjaal keek me smalend aan. ‘Nou dat gaat niet snel. En wat betekent de afkorting PDD-NOS?’ Ik keek heel lang in de camera, en vroeg toen of dit uitgezonden werd. ‘Ja hoor vanavond, om de onderwijsstaking te belichten. Maar lekker hè, zo’n dagje spijbelen, toch, jullie willen toch altijd vakantie?’ Opnieuw stond ik met de mond vol tanden. Ik stamelde: ‘Eh, ik staak voor de leerlingen, die in de kou komen te staan.’

‘Echt, wat idealistisch, lever je dan je salaris niet liever in om die drop outs te helpen. Waarom moet dat van onze belastingcenten?’

‘Nou, ik loop liever even door,’ ik probeerde door te lopen, maar de cameraman sprong voor me. ‘Heb je geen mening, vind je de minister ook een analfabeet? Dat vindt die bond van je toch. Is mevrouw de minister een intellectuele minkukel?’

‘Lazer op man, ik moet er door.’ In de verte zag ik Kim staan zwaaien. ‘Freek, hier zijn we,’ riep mijn collega.

‘Oh, je scharreltje, daarom wou je niets zeggen.’ De camera zoomde in op Kim, die niet eens haar truitje hoefde op te spannen om de jongens in het roze te lokken. Ik liep er verloren achteraan. ‘Ja, hoor, dat kan ik spellen d-y-s-l-ex-i-e, en jij kun jij vertellen hoe je ‘bezuinigingen’ spelt?’ gaf ze Rutger vakkundig repliek. Vakkundig gaf ze hem de vinger. Kim had geen cursus ‘streetwise’ nodig.

Op de terugweg in de bus gingen diverse smartphones van hand naar hand. Gniffelend keken de collega’s naar mijn tweede optreden bij POWNED. Opnieuw stond ik er gekleurd op. Mijn ster rijst langzaam. Kim hield teder en troostrijk mijn hand vast. ‘Ik hou echt van je, trek het je niet aan.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.