NYC fooien en bediening

Ik hou er niet van, geld te moeten geven aan bediendes die niet in dienst zijn bij mij. In een restaurant neem ik mijn eigen bediendes niet mee, ik ben dus overgeleverd aan luimen van de aanwezige serveersters. Nou lijkt het alsof ik thuis wel bediend word, maar ik bedoel dat ik moet betalen voor diensten die gewoon zijn in een restaurant bijvoorbeeld bedienen.

In Amerika hanteren ze het systeem van tip-geven, een percentage van de prijs is voor het bedienend personeel. Ik vind het normaal dat ik mijn waardering in de hoogte van dat percentage mag laten doorklinken. Het maakt het systeem dynamisch en kan leiden tot een goed bedienprodukt. Extra punten voor een vlot doorkomen van de spijzen, het netjes op een afstand blijven als we eten, privacy first natuurlijk. Punten eraf als er te snel gebedeld wordt om meer drank te bestellen. Ook minpunten als er te vaak gevraagd wordt of het allemaal naar wens is, dat leidt alleen maar af.

Wat we gisteren aan de minuslijst konden toevoegen kwam onverwacht. Het bediendertje deed haar best, sloot elke zin af met fantastic of iets in die gooi. Alles was fantastic, dat we uit Holland kwamen, dat we de stad zo mooi vonden, en dat we het eten zo lekker vonden, allemaal fantastic. Daar gingen de eerste punten. Vervolgens ging ze in de fout door waarom te vragen toen we geen dessert wensten, maar de rekening wilden. Wat nou waarom, ik ben allergisch voor die vraag, kedeng, nog eens punten eraf. Als we er geen zin meer in hebben om in een restaurant te moeten zitten, dan gaan we zonder uitleg te geven. Maar zij vroege een verklaring, die we beknopt gaven. Ze keek beteuterd, maar knikte. En het dan ook nog eens fantastic vinden. Great, daar zakte het percentage onder de vijftien. Ik noteerde het bedrag, en wat doet deze waitress, ze gaat me uitleggen dat het toch echt 20 % moet zijn. dacht het niet, ik kan tellen en aftrekken. Snel liepen we het restaurant uit, heerlijk foeterend op de bediening, eigenlijk waren dat pluspunten, maar. Toen was het al te laat.

Overigens smaakte het eten wel heerlijk.

1 opmerking:

  1. Jaaaaaren geleden, in San Diego, werden echtgenoot en ik zo vreselijk slecht bediend dat we besloten de tip achterwege te laten. Alle Amerikanen om ons heen die hadden waargenomen wat ons overkwam prezen onze daad.
    De manager kwam sputteren, maar wij hielden voet bij stuk. Best kans dat de jonge man in kwestie 's avonds nog zijn ontslag kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.