Ik ga schrijven, lees mee

Waar moet ik mijn volgende schrijfproject over laten gaan? Ik moet op zoek naar een conflict en naar hoofdpersonages. Ik moet eerst maar eens bedenken waarover het moet gaan. Liefde? Angst? Verlangen? Spijt? Lust? Verlies? Jaloezie? Dat rijtje kan nog veel langer.
Personages ga ik scheppen door eerst een biografie te maken. Misschien kom ik zo wel op een onderwerp. Gewoon beginnen met beschrijven wat voor type het is. Kenmerken, levensloop, manier van reageren, welke relaties heeft hij/zij, werk en opleiding, woonplaats en woning. Ik denk dat het goed is om een woordweb te maken: via associaties probeer ik het persoon op te bouwen.
Ik moet ook bedenken hoe het personage omgaat met het conflict. Past hij zich aan of kiest hij de aanval, is hij bereid te knokken of omzeilt hij de problemen. Daarbij moet ik letten op de mogelijkheden. Wat zijn interessante aanknopingspunten. Al doende kom ik uit bij het interessante stukje van zijn leven.
Op mijn FaceBookpagina ga ik dagelijks bijhouden wat de vorderingen zijn. Ik nodig iedereen uit om mee te denken en suggesties te geven.
2
Ik moet ook bedenken in welke tijd ik het verhaal ga plaatsen. Is het in de hedendaagse wereld, of in vroegere tijden. Als historicus zou het logisch zijn dat ik een historisch gegeven ga gebruiken. Beslispunt. Als ik dat zou besluiten, dwingt het me ook me te verdiepen in die periode. Ik kan natuurlijk er voor kiezen de jaren zeventig of tachtig als periode te kiezen. Die ken ik natuurlijk uit eigen ervaring.
Ik moet verder beslissen wat voor soort verteller ik ga opvoeren. Alwetende verteller, of ik-figuur, keuze moment.
Wat ik ook lastig vind is het verzinnen van namen. Ik heb jaren verhaaltjes bedacht met de naam Freek van het Huys, maar die heb ik begraven in een buitenwijk en is buiten bedrijf gesteld. Silvijn van Loo komt in mijn roman naar voren. Misschien neem ik hem als naam. Lastige is dat je af en toe associaties hebt bij namen, zeker als je in het onderwijs hebt gewerkt.
O ja, ik moet er voor zorgen dat mijn hoofdpersoon ambigu is. Geen flat character, onverwachte dingen doet, tegenstrijdige uitspraken heeft. En hij mag ook best vervelend eigenschappen hebben.

1 opmerking:

  1. Misschien is het Boekschrijfboek van Hella Kuipers ook een goed hulpmiddel. http://heldenreis.blogspot.nl
    Op facebook zal ik je niet volgen. Hopelijk doe je af en toe ook hier verslag van je vorderingen.
    Oh ja, heb je de titel van deze aankondiging echt zo bedoeld?
    Ik wens je alle succes in het schrijfproces.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier je reactie op het bericht achter.