Opvoeden op de camping

Camping vol Nederlandse gezinnen zijn fantastisch. Ik geniet me suf. Vaders en moeders met jonge kinderen zijn mijn vakantie-attractie. ‘Ik doe altijd alles fout,’ roept het blonde buurjongetje dat met zijn ouders en twee broertjes naast ons staat. Een herkenbaar gevoel, voor een negenjarig mannetje. Gisteren kreeg hij op zijn kop toen hij zijn vader nat spoot met zijn waterpistool. Vader reageerde heel fors en nors. ‘Ik snap het niet, als ik het bij mama doe moet ze lachen, maar jij bromt meteen.’ Ook in vakanties moet je als ouders afstemmen en consequent blijven.

Bij het riviertje waar de campingbaas een heerlijk stuwmeertje heeft gemaakt en veel kinderen in het water spelen en hun ouders rosé drinken en proberen te lezen in Karen Slaughter of Suzanne Vermeer, is het ook heerlijk om opvoedgesprekjes af te luisteren. Een meisje van een jaar of vijf komt huilend naar haar vader. Ze is met haar All Stars in het water gelopen. ‘Ik wist niet dat het geen waterschoentjes waren,’ huilt ze. Haar vader zegt dat het onzin is, dat ze beter moet opletten. Hij wijst haar terecht. Ze reageert fantastisch.’Ik vind het niet eerlijk dat papa’s altijd de baas zijn.’ Zonder blikken of blozen stelt vader dat papa’s altijd de baas zijn, dat dat zo is.

Tegenover ons bivakkeerden een jong gezin met drie kinderen. Vader Piet, zijn vrouw Ineke en de kinderen Bas, Lieke en Maartje. Hun opa en oma waren er ook en hun oom en tante met hun kinderen ook. De man werd misbruikt door de hele familie als oppasser. Oom Piet mocht steeds op de kinderen passen. Met engelengeduld kweet hij zich van zijn taak, als de rest van de familie naar leuke marktjes ging of wandelingen gingen maken. Pas toen zijn dochter de witte vulling uit haar koekje op het gezicht van haar nichtje smeerde, werd het oom Piet te veel. ‘Ik vind dit niet leuk, dat is heel smerig,’ barstte hij uit. Kort daarna hervatte hij zijn zorgtaak alsof er niets aan de hand was. Toen tante Ineke terug kwam, kreeg hij een snauw van haar dat de jongste kinderen al lang op bed hadden moeten liggen voor het middagslaapje. ‘Ik doe ook alles fout,’ zag je hem denken,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.