Wat gebeurt er met je piemel in de sauna?

Ik zie waterdruppeltjes over mijn lichaam lopen. Ze vormen een beekje. Uit alle hoeken en gaten komt zweet naar buiten. Ik lig op mijn rug op fel gekleurde badhanddoek op een houten bank. Met een schuin oog houd ik de zandloper aan de wand in de gaten. De minuten kruipen korreltje voor korreltje voorbij. Het eerste streepje is bereikt. Nog minimaal vijf minuten en dan mag ik er uit. De kachel in het schemerige vertrek tikt en straalt nog meer warmte uit. Ik hoop dat de thermostaat zo meteen niet nog een keer aanslaat, zo is het wel mooi. Mijn bril glijdt af door mijn bezwete neus. Als ik de veren aanraak om hem recht te zitten, brand ik mijn vingers. De banken vormen een u-vormige tribune van drie treden. Naast de kachel is een glazen deur waarvoor af en toe naakte mensen lopen. Een ouder stel komt binnen. Ze slaan hun handdoek uit. De luchtverplaatsing doet de temperatuur even stijgen. Als een föhn of een mistral waait de warmte in mijn gezicht. Het is duidelijk dat niet elk briesje verkoeling brengt. De twee, grijs en behoedzaam, gaan rustig zitten op hun handdoek en laten de warmte over zich komen.
Ik doe dit vrijwillig. Als ik wil kan ik weg. Tien stappen en ik sta onder een ijskoude douche. Maar ik wil volhouden. Het is gezond, al glimt mijn lichaam nu wel heel erg van de transpiratie. Is dit mijn luie zweet? Of pomp ik op deze manier het vastgehouden vocht uit mijn lichaam? Of is het een training voor doorzettingsvermogen? Ik wil minimaal tien minuten binnen blijven. De zandloper is bijna tot het tweede streepje gevuld. De hitte is anders dan afgelopen weekend. De temperatuur was toen ook opgelopen tot hoge waarden. Ik kon geen verkoeling krijgen. De warmte viel als een zware deken over me heen. Omdat het windstil was, bleef ik zweten, uren en uren. Uiteindelijk vond ik met mijn gezin verkoeling in een beekje, waar helder water, gezwind over gewassen steentjes stroomde.
De thermostaat klikt aan. Is de temperatuur dan toch gedaald? Ik merk niets van een lagere warmtewaarde. Tikkende warmt de kachel graad na graad op. Ik voel dat bij elke zandkorrel die door het smalle deel van de zandloper naar beneden valt, de warmte oploopt. De zweetdruppels stromen nu als een bergbeekje dat na een woeste donderbui een wilde rivier is geworden. Ik sta op en ga op de onderste tree zitten. Warmte stijgt op, dus beneden is het koeler. Als is dat relatief. Het lichaamswater blijft stromen.
Dan is het genoeg. Zonder op de tijdslijn te kijken sta ik op. Mijn handdoek sla ik over mijn rechterschouder. Ik duw de glazen deur open en voel de koele lucht. Ik loop door de betegelde ruimte, passeer een voetenbassin en een dompelbad. De koud water douches laat ik links liggen. Ik wil naar buiten. Langs het zwembad en het bubbelbad begeef ik me naar het achterste deel van de tuin. Op het gras staan ligbedden waar mensen kunnen bijkomen van hun saunabezoek, met een drankje of een hapje. Rondom een vijver waar een houten bruggetje over de met riet en dotters begroeide waterpartij gaat, is het stil. Het enige geluid dat ik hoor is de waterval. Luid kletterend stort een brede waterstraal ijskoud water uit over een smal betegeld pad. Ik loop ongekleed de trapjes op, alsof ik het schavot op loop waar mijn terechtstelling gaat plaats vinden. Het guillotinemes dat in mijn nek zal vallen, is van water. Ik vrees voor het eerste contact met de koude stroom. Laf houd ik mijn voet omhoog en voel met mijn teen hoe koud het is. Dan verman ik me en loop onder de waterval door. Ik draai zodat ook mijn borst nat en fris wordt. Mijn huid begint te tintelen, rode vlekjes ontstaan. Onder aan het trapje is een dompelbad, waarin het ijswater van de waterval in te recht komt. Opnieuw daal ik een trapje af. Mijn hele lichaam is nu onder water. Ik tel tot vier en zet dan mijn voeten op de treden naar boven. Ik kijk naar mijn voeten, mijn benen en zie dat er kippenvel is ontstaan. De trotse piemel is verdwenen, zo koud vond ie het. Even aarzel ik, maar besluit om het hierbij te laten. Ik ben verhit en verkoeld, op naar een drankje.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.